ANWB wil meer fietspaden en snelheidslimiet e-bikes

Nederlandse gemeenten moeten in sneltreinvaart meer en betere fietspaden aanleggen om te voorkomen dat het aantal verkeersdoden snel stijgt. Dat bepleit ANWB-directeur Frits van Bruggen vanochtend in het AD. ,,Als we niets doen, gaat het echt fout. Ik weet 100 procent zeker dat we nog meer slachtoffers krijgen.’’

,,27 procent van de Nederlanders wil meer gaan fietsen door het virus. Er zitten levertijden op e-bikes. Het is in dat opzicht fenomenaal wat er nu gebeurt. Maar kan dat allemaal wel? Een paar jaar geleden kwam uit een onderzoek dat ruim een kwart van alle Nederlanders zich onveilig voelt op de de fiets. Het fietsverkeer komt van alle kanten en de auto’s zitten ertussen.’’L

Is er reden voor die gevoelens van onveiligheid?
Van Bruggen: ,,Ja, de verkeersslachtoffers zijn de voetgangers en de fietsers. Ik weet 100 procent zeker dat we nog meer slachtoffers krijgen doordat we meer gaan fietsen en de auto pakken omdat we niet meer in het openbaar vervoer durven. Hoeveel meer, weet ik niet. We hadden al laten berekenen – nog voor de coronacrisis – dat het aantal verkeersdoden de komende vijftien jaar fors toeneemt als we geen maatregelen nemen. We dachten dat we de tijd hadden om de inrichting van wegen en fietspaden aan te pakken, maar door de coronacrisis hebben we die tijd niet meer. We hadden al voor de coronacrisis volle fietspaden en steeds meer tweewielers met verschillende snelheden. E-bikes, e-scooters, fietsen, bakfietsen ook in elektrisch, racefietsen en daar komt de elektrische step ook nog bij. Dat kan niet allemaal naast elkaar rijden.’’

Vooral onderlinge snelheidsverschillen zijn gevaarlijk. En auto’s combineren met fietsers en voetgangers eveneens. Volgens de ANWB moeten er snel nieuwe verkeersregels komen die bepalen welk voertuig waar moet rijden en met welke snelheid. ,,Waarom moet een speed pedelec, een snelle e-bike, op de weg tussen de auto’s? Levensgevaarlijk. Een Porsche moet in een woonwijk ook 30 km/uur rijden. Dan kun je ook zeggen op de fietspaden in de stad maximaal 20 km/uur en op de fietssnelwegen tussen steden mag je 45 km/uur. Een snelheidslimiet op het fietspad, waarbij je ook wordt bekeurd als je te hard gaat, maakt het al veiliger.’’

Waarom gebeurt dat dan niet?
,,De minister van Infrastructuur heeft een half miljard vrijgemaakt voor verkeersveiligheid en dan kom je al snel bij fietsvoorzieningen terecht. Gemeenten kunnen aanspraak op dat geld maken als ze zelf ook de helft financieren. Ik ben enorm bezorgd dat dat niet lukt. Het coronavirus heeft voor een gezondheidscrisis gezorgd, maar ook een economische crisis veroorzaakt. Dorpen en steden zullen zeggen: het geld voor verkeersveiligheid is op. Dan accepteren we dus als land meer doden en zwaargewonden. Dat kan niet. We moeten de inrichting van de steden echt aanpassen als de mobiliteit verandert. Je kunt best versneld in steden zeggen: in deze straat wordt alleen nog gefietst en hier alleen nog gewandeld. Maar we voeren dit in met de snelheid van een slak. We moeten steden snel opnieuw inrichten. Voorkom dat snel en langzaam verkeer elkaar kruisen.’’  

Bron AD