Amerikaans onderzoek: Rijhulpystemen werken in praktijk nog verre van optimaal

Rijhulpsystemen van (semi-)zelfrijdende auto’s, zoals adaptive cruise control en active line keeping, werken in de praktijk van alledag niet altijd optimaal, zo blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) waarbij een vijftal autonome auto’s werden getest. Zo wilden de proefmodellen nog wel eens voortijdig stoppen bij het naderen van stilstaande voertuigen, bochten of heuvels en herkende de sensoren niet altijd de belijning herkenden en werd deze daardoor overschreden.

De tests werden uitgevoerd met twee Tesla-modellen (Model 3, 2018 en model S, 2016) een BMW uit de 5-serie (2017), Mercedes Benz E-klasse (2017 en de Volvo S90 (2018). Er werden vier verschillende tests uitgevoerd. In één situatie werd het hulpsysteem uitgezet om de automatische rem bij een snelheid van 50 km/uur te testen. Het neergezette stilstaande object – een ballon – werd door beide Tesla’s aangereden, maar wanneer het ACC wel in werking was ruimden deze wagens eerder en gelijkmatig af. Bij deze test presteerde de Volvo minder dan de andere modellen.

Op bochtige en heuvelachtige wegen overschreden de Model S, Volvo en BMW regelmatig de wegbelijning waarop de bestuurder moest ingrijpen. Op de openbare weg werd geconstateerd dat het Tesla model 3 in voorkomende gevallen als enige reageerde op gestopte voetgangers. Opvallend was dat het model in enkele gevallen reageerde op schaduwen op de weg door zachtjes af te remme. “In druk verkeer en bij abrupt afremmen kan het een aanrijdingsrisico vormen”, stelt het IIHS.

Uit een eerdere studie van het IIHS uit 2010 kwam naar voren dat rijhulpsystemen het aantal Amerikaanse verkeersslachtoffers met 8.000 per jaar kan terugbrengen. Deze testresultaten geven een ander licht op de zaak. Desalniettemin geeft IIHS aan dat Tesla’s met AutoPilot 40% minder bij ongevallen betrokken zijn dan de auto’s zonder de functie.

Conclusie van de onderzoekers: de huidige generatie techniek levert absoluut een actieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, maar is nog niet in staat om in alle situaties op de weg de regie te voeren. De nieuwe systemen zijn derhalve nog geen betrouwbare vervangers voor menselijke bestuurders. Zij moeten derhalve de handen aan het stuur blijven houden en blijven opletten.