Airmic: Bijna een vijfde van risicomanagers en makelaars zegt dat relaties onder druk staan

Iets minder dan een vijfde van de makelaars en risicomanagers vindt dat hun relaties in de harde markt zijn verslechterd of onbevredigend zijn, zo blijkt uit afzonderlijke enquêtes van Commercial Risk Europe en de Britse riskmanagementorganisatie Airmic. Uit een nieuwe enquête onder de Airmic-leden blijkt dat 16% ontevreden is over hun makelaars, tegenover 2% in het eerste kwartaal. Zo’n 63% is enigszins tevreden en 21% zeer tevreden

Ondertussen is 18% van de door CRE ondervraagde makelaars van mening dat hun relatie met klanten het afgelopen jaar onder druk is komen te staan doordat de verzekeringstarieven zijn gestegen en het moeilijker is geworden om capaciteit te vinden. Ongeveer 53% van de makelaars die deelnamen aan het Risk Distribution-onderzoek in 2021 vindt dat hun relatie met de verzekerden tijdens deze moeilijke periode constant is gebleven, terwijl nog eens 29% meldt dat de relatie zelfs is verbeterd.

Uit de Airmic-enquête blijkt echter dat leden meer tevreden zijn over makelaars dan over verzekeraars, waarbij slechts 5% zeer tevreden is over de verzekeraars. Uit het Risk Distribution-onderzoek blijkt ook dat 54% van de ondervraagde makelaars optimistisch is over de distributiekanalen van makelaars in de toekomst. Slechts 11% is pessimistisch, terwijl 35% denkt dat er niets zal veranderen.

Brendan Plessis, EVP, strategic distribution and development bij Sompo International, is niet verbaasd over de bevindingen, vooral als het gaat om de toekomst van makelaars op de langere termijn.”Ik ben niet verbaasd dat makelaars optimistischer zijn over de toekomst van de distributie. We hebben al enkele jaren te maken met moeilijke marktomstandigheden – in termen van prijsstelling, appetijt en zakelijke uitdagingen. In tijden als deze komen makelaars echt tot hun recht en doen ze waar ze het best in zijn: de juiste dekking tegen de juiste prijs vinden voor hun klanten.”

Maar Plessis had wel een waarschuwing voor de verzekeringssector. “Om verzekerden een goede service te kunnen bieden, hebben makelaars verzekeraars nodig die bereid zijn om in moeilijke tijden een stapje extra te doen en capaciteit en creatieve oplossingen te bieden, vooral in de moeilijker te plaatsen risicoklassen zoals onroerend goed en beroepsaansprakelijkheid. Dit is de kern geweest van de relaties die we hebben opgebouwd. En de makelaar gelooft dat kopers ook een ander perspectief moeten krijgen. “Verzekeringen zien als een eenmalige aankoop van capaciteit is waarschijnlijk niet erg nuttig, en het is van vitaal belang om de verzekeraars niet te vergeten die er zijn in slechte tijden en wanneer de prijzen dalen”, zegt hij.

Wat betreft de veranderende aard van de relaties tussen makelaars en klanten, meent Plessis dat de pandemie mensen een goede reden heeft gegeven om hun communicatievaardigheden te verbeteren. “Wanneer het moeilijker is om dekking te vinden, dwingt dit iedereen om opnieuw te kijken naar hoe ze samenwerken. De lockdown heeft ons allemaal tools en processen gegeven die de samenwerking hebben geholpen, maar we weten ook dat veel van wat de verzekeringsmarkt geweldig maakt, de interactie is tussen de mensen die erin werken – het brengen van creativiteit en oplossingen. Zelfs als dat alleen via virtuele vergaderingen gebeurt, kan meer praten alleen maar goed zijn,” zei hij.

Ondanks kleine tekenen dat de druk van de harde markt wat afneemt, denkt Plessis dat de volgende vernieuwingen moeilijk zullen blijven. Hij benadrukte echter dat er in toenemende mate een ‘duidelijke scheidslijn’ bestaat tussen makelaars die de tijd nemen om ‘zich goed voor te bereiden op deze moeilijke vernieuwingen en anderen die het allemaal een beetje laten liggen’. Slimme verzekeraars communiceren eerder, zodat de informatie en kwaliteitsgegevens sneller kunnen worden gedeeld, voegde hij eraan toe.

Plessis stelde voor dat risicomanagers hetzelfde zouden moeten doen. “Risicomanagers moeten ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk met verzekeraars in gesprek gaan over vernieuwingen, aangezien veel branches nog steeds een uitdaging blijken te zijn. Door samen zo gedetailleerd en nauwkeurig mogelijke risico-informatie voor te bereiden en nauw samen te werken met hun makelaars en verzekeraars, kunnen ze voor iedereen het beste resultaat behalen.”