AGCS zet met ‘Oscars 2023’ de spotlights op het herstel en de risico’s in de entertainmentindustrie

Met de Oscars op 12 maart a.s. zijn alle ogen gericht op de wereldwijde amusementsindustrie. De glamour, de inkomsten en het publiek mogen dan allemaal teruggekeerd zijn na de pandemie, maar de film- en live-evenementenbranche moet zich nog volledig herstellen van de Covid-crisis en moet zich voortdurend ontwikkelen in een nieuwe omgeving die gedreven wordt door economische, technologische en duurzaamheidsrisico trends, zo blijkt uit de nieuwe vooruitzichten voor de sector van verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).  AGCS is een belangrijke speler op de wereldwijde entertainmentverzekeringsmarkt en heeft vijf van de 10 films verzekerd, die genomineerd zijn in de categorie Best Picture van de Oscars in 2023, waarmee een lange traditie van partnerschap met de filmindustrie wordt voortgezet die teruggaat tot de films van Charlie Chaplin 100 jaar geleden.

“De entertainmentindustrie had een zeer positief jaar in 2022 en een welkom herstel is zeker aan de gang, maar we zijn er nog niet”, zegt Michael Furtschegger, Global Head of Entertainment bij AGCS. “In de drie jaar sinds het coronavirus voor het eerst in het nieuws kwam, is de wereld veranderd. De sector moet zich blijven ontwikkelen in lijn met nieuwe technologieën, woekerende platformen en seismische verschuivingen in consumptiepatronen en veranderingen in de publieke stemming, met name onder jongere generaties.”

Ondanks de tegenwind keren consumenten in bemoedigende aantallen terug naar hun favoriete uitgaansgelegenheden of -platform. Volgens Gower Street Analytics zullen de wereldwijde box office inkomsten in 2022 $ 25,9 miljard  bedragen, een stijging van 27% ten opzichte van 2021, maar nog steeds 35% onder het gemiddelde van de drie jaren vóór de pandemie (2017 tot 2019). Verwacht wordt dat de inkomsten uit live muziek in 2024 het niveau van vóór de pandemie zullen overstijgen, terwijl digitale muziekstreamingabonnementen de groei van de muziekopnames aanwakkeren. Volgens PWC zullen de inkomsten in 2026 45,8 miljard dollar bedragen, tegenover $ 36,1 miljard d in 2021. Live theater maakt ook een comeback met stijgende inkomsten en bezoekersaantallen, terwijl de wereldwijde sportindustrie bijzonder veerkrachtig blijkt te zijn, gesteund door mediarechten, sponsordeals en een kalender met vaste internationale evenementen en toernooien.

The big picture

Net als andere bedrijfstakken is de entertainmentsector echter niet immuun voor economische trends zoals stijgende kosten of personeelstekorten. “Onze entertainmentklanten voelen de gevolgen van de inflatie, met hogere kosten voor productie en live-evenementen”, legt Furtschegger uit. “De personeelskosten zijn gestegen na het tekort aan vaardigheden in de nasleep van de pandemie, toen velen de sector verlieten. Locaties zijn schaarser geworden omdat er naast nieuwe evenementen en festivals nog steeds veel shows moeten plaatsvinden die door de pandemie zijn uitgesteld. Grotere evenementen doen het misschien goed, maar kleinere evenementen hebben het moeilijker door factoren als locatie-, transport- en energiekosten. Wij verwachten meer consolidatie in de sector, waarbij kleinere, worstelende productiebedrijven en podia worden opgekocht door grotere exploitanten.”

Kwaliteit, niet kwantiteit

Technologie heeft de toegangsdrempels voor makers van inhoud verlaagd, nu bijna iedereen kan uploaden naar TikTok, YouTube of Instagram, terwijl aan de andere kant van de schaal de grote studio’s en techbedrijven hun eigen platformen lanceren. De enorme hoeveelheid inhoud die nu wordt gecreëerd en verdeeld, maakt kwaliteit tot een belangrijke onderscheidende factor in een overvolle markt.

“We zien een verschuiving naar kwaliteit in de filmproductie, maar dit is niet goedkoop,” zegt Wanda Philips,Hoofd Noord-Amerika Entertainment Insurance bij AGCS. Bedrijven moeten weten dat ze voldoende verzekeringsdekking hebben voor geavanceerde producties. Waar de kosten stijgen, stijgen ook de risico’s omdat de kosten hoger zijn bij elke opnamedag, en dit kan worden weerspiegeld in een eventuele (verzekerde)schade.”

d vanoord-Amerika Entertainment Insurance bij AGCS. “

Waakzaam worden voor duurzaamheid

Er is een groeiende invloed van ESG, oftewel milieu-, sociale en governance kwesties op de sector. Tijdens de Oscars van dit jaar zullen op de rode loper groene jurken te zien zijn, omdat de Academy een meer verantwoorde aanpak van de mode tijdens het Awards-seizoen aanmoedigt. Bij live-evenementen heeft de Britse band Coldplay toegezegd de koolstofemissies van zijn huidige wereldtournee ‘Music of the Spheres’ te halveren ten opzichte van 2016-2017, en hebben zij een reeks duurzame toezeggingen gedaan, waaronder het betalen van een toeslag voor vliegtuigbrandstof, het kopen van ethische, duurzame koopwaar en het planten van een boom voor elk verkocht ticket.

“Jongere generaties maken zich vooral zorgen over duurzaamheid, en festivalorganisatoren spelen daarop in”, zegt Furtschegger. “Steeds meer entertainmentorganisaties binden zich aan duurzaamheidsdoelstellingen om de uitstoot die gepaard gaat met live tours te verminderen.”

De virtuele toekomst
Nu streaming van fundamenteel belang is voor het entertainment- en medialandschap, zijn virtuele conferenties een bijzonder groeigebied. De wereldwijde markt voor virtuele evenementen werd in 2021 geschat op meer dan 114 miljard dollar en zal van 2022 tot 2030 naar verwachting groeien met een CAGR van 21,4%.  Zelfs zonder een live publiek brengen virtuele conferenties nog steeds risico’s met zich mee, zoals uitval van de transmissie door een weersomstandigheid of natuurramp, brand in de zendinstallatie of netwerkproblemen met de omroepinfrastructuur. Ook gehuurde apparatuur en studioruimte kunnen kwetsbaar zijn voor eigendom en schade.

Reality en live content blijven ook groeien, mogelijk gemaakt door diensten op aanvraag en sociale mediaplatforms. Virtual Reality (VR) is het snelst groeiende entertainment- en mediasegment, meldt PWC, waarbij de wereldwijde groei van VR tussen 2021 en 2026 het segment naar verwachting op 7,6 miljard dollar zal brengen. Gaming zal naar verwachting 85% van de totale VR-inkomsten uitmaken tegen 2026.

“Nu de werelden van gaming, muziek en entertainment blijven convergeren, dienen gamingplatformen zoals Fortnite en Roblox steeds vaker als entertainment- en sociale hubs, terwijl gamingcontent de oversteek maakt naar sociale media en streamingplatformen”, aldus Furtschegger. HBO debuteerde in januari 2023 met lovende kritieken met ‘The Last of Us’, een videogame-adaptatie die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld. Ondertussen blijven videogames zich ontwikkelen als kijksport, waarbij volgens een recent rapport het totale aantal esportskijkers wereldwijd mogelijk meer dan 640 miljoen zal bedragen in 2025.

Opkomende risico’s op het toneel

Gezondheids- en veiligheidsprotocollen, met name in het geval van toekomstige pandemieën, toenemende weersgevaren en de veiligheid van mensenmassa’s zijn enkele van de belangrijkste risico’s die de entertainmentindustrie nauwlettend in de gaten moet houden. “De Covid-crisis en het recente tragische schietincident op een filmset hebben aangetoond dat de industrie waakzaam moet blijven wat betreft haar gezondheids- en veiligheidsprotocollen”, aldus Furtschegger. Klimaatverandering is een andere bron van zorg. “We zien meer abnormale weersomstandigheden – zware stormen en overstromingen in Europa en bosbranden in Californië, bijvoorbeeld.  Deze veroorzaken onvermijdelijk een ravage voor live-evenementen, zowel wat betreft de blootstelling aan annuleringen als de schade en de menselijke veiligheid.”

“Menigtes hebben altijd inherente risico’s met zich meegebracht”, voegt Kurt Miner, Managing Director Entertainment  bij Allianz Risdk Consulting Noord Amerika toe. “Organisatoren van evenementen zijn nu beter in staat om grote groepen mensen te controleren en hen en artiesten veilig te houden met behulp van realtime videobewaking. Veiligheidsdeskundigen kunnen op afstand twee of drie evenementen in de gaten houden, die zich elk over 15 hectare of meer kunnen uitstrekken, en risico’s signaleren zoals geblokkeerde uitgangen of beschadigde barrières. Ze kunnen ook de sociale media in de gaten houden om te voorkomen dat er een stormloop ontstaat en een veiligheidscontingent naar de locatie sturen voordat de situatie uit de hand loopt.” Uitglijden en vallen zijn de meest voorkomende oorzaak van claims bij live-evenementen, dus organisatoren moeten ervoor zorgen dat er medisch personeel en vervoer naar lokale medische voorzieningen ter plaatse zijn.