ADP: Eén jaar thuiswerken: betrokkenheid en weerbaarheid werknemers belangrijk aandachtspunt

Nu veel werknemers inmiddels een jaar thuiswerken, is het voor werkgevers van groot belang nog meer te investeren in betrokkenheid, weerbaarheid en fysiek en mentaal welzijn van hun personeel. Hoewel de coronacrisis in algemene zin nog geen effect heeft op de mate waarin werknemers zich weerbaar en betrokken bij hun werkgever voelen, dreigt de pandemie onderliggende pijnpunten uit te vergroten. Dat blijkt uit diverse onderzoeken van ADP, waaronder de Global Workplace Study van het ADP Research Institute, dat jaarlijks in verschillende studies onderzoekt hoe het gesteld is met zaken als stress op het werk, mentale gezondheid, arbeidsproductiviteit en -verhoudingen.

Aandacht nodig voor betrokkenheid en weerbaarheid van werknemers
De betrokkenheid en weerbaarheid van werknemers in Nederland was voor de coronacrisis al laag. Uit de Global Workplace Study blijkt dat slechts 12% in Nederland zich volledig betrokken voelt bij de werkgever, tegenover 14% wereldwijd. Met de weerbaarheid, het vermogen om uitdagende omstandigheden te weerstaan in de werkomgeving of tijdens het werk, is het nog slechter gesteld. Waar wereldwijd 17% van de werknemers weerbaar is, is dit in ons land bijna de helft lager: 9%. Opvallend genoeg zorgt een individuele ervaring met COVID-19 (zelf ziek geweest of een coronageval in de directe omgeving) voor een hogere weerbaarheid en bleken getroffen werknemers wereldwijd gezien vier keer zo weerbaar na zo’n ervaring.

Volgens Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland, is het voor werkgevers belangrijk om de betrokkenheid en weerbaarheid van hun medewerkers goed in de gaten te houden: “Juist nu je elkaar niet dagelijks fysiek ziet, is dit extra belangrijk. Eerder onderzoek uit 2020 liet zien dat de mate waarin werknemers in ons land stress ervaren, met 13% steeg, nog voordat COVID-19 toesloeg. Tel daar andere factoren bij op, bijvoorbeeld dat het gemiddeld aantal uren aan overwerk tijdens de pandemie steeg of dat er zorgen waren om baanbehoud, dan denk ik dat als het gaat om weerbaarheid werkgevers echt een flinke taak hebben om hun mensen nu en op langere termijn fysiek en mentaal overeind te houden. En waar betrokkenheid voor de coronacrisis al een aandachtspunt was, is het dat nu nog meer. Niet alleen om aangehaakt te blijven, maar vraag bijvoorbeeld ook eens of en hoe werknemers het financieel kunnen bolwerken. Oprechte aandacht zorgt ook voor betrokkenheid.”

Toekomst van de werkplek
Grote vraag is ook of vaker thuiswerken een structurele tendens blijft of dat werknemers na de pandemie weer massaal naar kantoor gaan. Brand denkt dat de toekomst van de werkplek hybride is: “Ik denk dat veel werkgevers al nadenken over hoe zij hun kantoor na de pandemie willen inzetten. Als plek waar iedereen vijf dagen per week acht uur per dag achter het bureau zit, of als ontmoetingsplaats waar iemand af en toe een overleg heeft met collega’s of klanten?”

Brand geeft als voorbeeld dat ADP zelf het nieuwe kantoorpand in Capelle aan den IJssel al heeft aangepast op de nieuwe manier van werken: “Wij vinden dat onze medewerkers maximale flexibiliteit moeten krijgen in hoe zij graag willen werken. De coronacrisis heeft laten zien dat thuiswerken prima mogelijk is en het ook niet altijd nodig is om elkaar fysiek op kantoor te ontmoeten. Ik denk wel dat het gewenst is om dat geregeld te doen. Of alle werkgevers daar echter ook zo over denken, betwijfel ik. In augustus bleek uit onderzoek nog dat slechts één op de vier werknemers in Europa het gevoel had gebruik te mogen maken van de optie om flexibel te werken. Ik verwacht dan ook niet dat thuiswerken na de coronacrisis de norm blijft, hoewel het wel meer geaccepteerd zal zijn dan ooit tevoren.”