Adfiz komt voor leden met infographic over zakelijke cyberrisico’s

60% van de ondernemers in Nederland heeft al eens te maken gehad met cybercrime. En dat aantal groeit nog steeds. Zeker in deze roerige coronatijden zien cybercriminelen hun kans schoon om hun slag te slaan. Het gemiddelde schadebedrag van een cyberincident bedraagt 348.500 euro. Bij het kleinbedrijf (tot 50 medewerkers) ligt dat bedrag beduidend lager : 14.000 euro. Bij het middenbedrijf (tot 250 medewerkers) valt dat bedrag ook onder het algemeen gemiddelde: 184.000 euro, maar bij het grootbedrijf (tot 1.000 medewerkers) en nog grotere bedrijven liggen die bedragen gemiddeld op resp. 715.000 euro en 551.000 euro.

Dat cyberrisico’s een plek verdienen in het gesprek dat je voert met je klant staat volgens Adfiz vast. “ Misschien meer dan ooit is het nu belangrijk stil te staan bij de digitale veiligheid van je eigen onderneming en die van je klanten”, meldt Adfiz op haar website.Om de leden en hun relaties inzicht te geven in de risico’s en daarmee het bewustzijn omtrent cybercrime te vergroten heeft de branchevereniging enkele cijfers bij elkaar gezet en verwerkt in een handige en overzichtelijke infographic. Hoe  zien die zakelijke cyberrisico’s er dan precies uit? Hoe vaak komt het voor? En welke schadebedragen zijn ermee gemoeid?  In de infographic wordt een antwoord op die vragen gegeven.

Cijfers

Enkele gegevens: Er ids sprake van een toename van phising via sms en whatsapp, criminelen spelen in op Covid 19-pandemie en er doen zich grotere Ddos-aanvallen voor. Daarnaast vergroot  het Internet of Things  de digitale kwetsbaareid, is de dreiging van afpersing toegenomen en vormen organisaties ook het doelwit als springplank naar andere organisatie. Mede daardoor is ‘cyberime as a service’ is opkomst.

Ruim tweederde van de ondervraagde bedrijven (68%) meldt een cyberaanval en 30% zelfs meer dan vier aanvallen per jaar In bijna een kwart van de gevallen (24%) ging het om een virus of worm, bij 17% om ransomware en bij 15% een een Ddos-aanval. Daarnaast meldt 70% van de deelnemende bedrijven schade in de productieketen als gevolg van een cyberaanval en 27% een schade als gevolg van de uitval van clouddiensten.

Andere uitkomsten: 21% van de ondernemingen lijdt omzetverlies door een cyberincident en eenzelfde percentage verlies van klantvertrouwen, 17% meldt als gevolg hiervan een wisseling van management, 16% reputatieschade, 14% boetes en 12% een daling van de aandeelhouderswaarde.