Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur Consumenten van de ACM: “Als je iets koopt via social media moet je extra goed opletten. Het medium is vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie. Met onze campagne waarschuwen we consumenten hiervoor. We geven tips over wat zij zelf kunnen doen.”
Tips voor consumenten
De ACM start vandaag via haar loket ConsuWijzer deze campagne om consumenten te wijzen op de risico’s van het kopen via social media. Dit gebeurt via filmpjes die worden getoond via social media en met radiocommercials. Daarnaast krijgen consumenten tips, zoals:
- Check reviews om de betrouwbaarheid van de aanbieder te controleren;
- Kies een betaalmethode met geld-terug garantie (verzekerd betalen) of betaal achteraf.
Consumenten kunnen hun ervaringen melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Dit kan via WhatsApp en social media, maar ook telefonisch of per mail. ConsuWijzer geeft ook advies over de vervolgstappen die je kunt nemen.
Nepshops
Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is van het product en onder welke voorwaarden je het koopt. Terwijl de online aanbieder je hierover wel moet informeren. Soms gaat het ook om nepshops en ontvang je het bestelde product helemaal niet. Dan pas kom je erachter dat de pagina waarop je het product kocht verdwenen is. Daardoor wordt het onmogelijk om de aanbieder aan te spreken.
De ACM vindt het belangrijk dat consumenten veilig online hun aankopen kunnen doen. De digitale economie is een agendathema van de ACM. Om consumenten online te wapenen voert de ACM nu deze campagne.