ABN AMRO MeesPierson: zelfrijdende auto vereist aanpassing  wetgeving

Aanpassing van de Wegenverkeerswet en nieuwe voorwaarden in autoverzekeringen zijn noodzakelijk, voordat de zelfrijdende auto definitief op de openbare weg toegelaten kan worden. Dat stelt het kenniscentrum van ABN AMRO MeesPierson. Volgens de private bank van ABN AMRO leidt de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties en is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk.

Recent viel in de Verenigde Staten het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto te betreuren. In het algemeen stelt ABN AMRO MeesPierson dat op dit moment de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, Hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”

Aansprakelijkheid hoofdbreker

De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, stelt ABN AMRO MeesPierson. Het Burgerlijk Wetboek en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de private bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, stelt Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Als dat nu gebeurt, bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Maar zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”

Bovendien is het momenteel nauwelijks in te schatten hoeveel een verzekering voor de zelfrijdende auto moet kosten. Geert Offergelt: “Een zelfrijdende auto is door alle technologie een stuk duurder te repareren. Dat zou betekenen dat autoverzekeringen heel duur worden. Aan de andere kant horen zelfrijdende auto’s minder schade te maken, waardoor de premie juist lager kan zijn. Daarnaast blijven ‘gewone’ auto’s bestaan. Er is een kans dat de autoverzekering voor die voertuigen een stuk duurder wordt.”

ABN AMRO MeesPierson stelt dat het onder de huidige voorwaarden en regelgeving nog niet goed mogelijk is om zelfrijdende auto’s te verzekeren. Vanaf 2019 willen de Europese verkeersministers proeven met dit soort voertuigen op de openbare weg mogelijk maken. “Ongetwijfeld komen er uiteindelijk oplossingen om zelfrijdende auto’s te verzekeren, maar op dit moment zijn die nog niet gevonden”, aldus Offergelt. “Voordat je het weet is het 2019, dus enige snelheid is geboden. Dat autoverzekeringen in de huidige vorm gaan veranderen, is in elk geval zeker. ”

  .