Aantal ongevallen neemt toe: 122.000 incidenten in 2022

Het aantal ongelukken in het verkeer neemt toe. In 2022 ging het ruim 122.000 keer mis op de weg, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de Brabantse gemeente Asten steeg het aantal ongevallen met 83,1%.

Gemiddeld gebeuren er in ons land jaarlijks 6,9 verkeersongevallen per duizend Nederlanders, zo blijkt uit de meest recente gegevens van politie en Rijkswaterstaat over 2022. Dat de gegevens nu pas bekend zijn over het jaar 2022 komt doordat verzekeraars deze gegevens relatief aanleveren. “De ontdubbeling en afhandeling van al deze zaken kost kennelijk veel tijd”, zegt auto-expert Menno Dijcks van Independer. ,”Het lijkt erop dat de vertraging oploopt naarmate er meer ongevallen gebeurd zijn.”

Zeeland grootste stijger

Zeker is in ieder geval dat de verkeersveiligheid in Nederland steeds verder onder druk staat, zo blijkt uit de meest recente data. Zowel het aantal verkeersslachtoffers als de voertuigschade nam toe. In 2022 vielen volgens onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in Nederland 745 verkeersdoden, dat zijn er 163 meer dan in 2021

Qua verkeersongevallen is Zuid-Holland de onveiligste provincie van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Independer. Hier zijn 8,4 verkeersongevallen per duizend inwoners. Ook in Noord-Brabant (7,2 verkeersongevallen per duizend inwoners) is een veel grotere kans dat het misgaat op de weg. Per provincie zijn er grote verschillen. Het aantal verkeersongevallen steeg het sterkst in Zeeland (+10,9%) en Noord-Brabant (+10,4%), terwijl het aantal ongelukken in Flevoland juist iets afnam (-0,8%). Ook in Noord-Holland (+8,5%) en Zuid-Holland (+7,5%) steeg het aantal verkeersongevallen in 2022 sterk

‘Meer auto’s betekent meer ongelukken’

“Door het toenemend aantal auto’s op de weg zou het kunnen dat deze stijging ook in 2024 doorzet’’, legt Menno Dijcks uit. “Ook is er uitsluitend gekeken naar het aantal geregistreerde ongevallen. Als mensen het onderling regelen zonder dat de verzekering erbij betrokken wordt, dan wordt dat niet in de statistieken meegenomen. Het werkelijke aantal kan dus hoger liggen.”

‘Ervaren automobilist neemt meer risico’s’

Volgens Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij verzekeraar Interpolis rijden ervaren automobilisten vaker op de automatische piloot, ook in riskante situaties. “Denk bijvoorbeeld aan rijden bij slecht weer of wanneer ze gestrest of vermoeid zijn. Onervaren bestuurders lijken zich iets bewuster van de mogelijke risico’s en passen hun gedrag daarop aan, bijvoorbeeld door de auto te laten staan. Daarnaast wordt rijgedrag ook nog vaak beïnvloed door externe factoren zoals tijdsdruk of andere weggebruikers. Als we gevaarlijke situaties in het verkeer willen voorkomen, moeten automobilisten zich bewuster worden van hun gedrag zodat ze bewust kunnen kiezen voor ander, veiliger gedrag.”

Sterkste stijging in Brabantse Asten

Op gemeenteniveau zijn de verschillen veel groter dan per provincie. In geen enkele gemeente nam het aantal verkeersongevallen tussen 2021 en 2022 zo sterk toe als in Asten. In deze gemeente steeg het aantal ongelukken op de weg van 89 naar 163: een toename van 83,1%. Ook in Cranendonck (+77,2%) en Hilvarenbeek (+64,1%) was er een sterke toename, gevolgd door de Zeeuwse gemeente Kapelle (+44,4%).

Het veiligst zijn de wegen op Vlieland (1,7 verkeersongevallen per 1000 inwoners). Dat is niet geheel onlogisch omdat hier maar één dorp is en er nauwelijks wegen zijn. Het eiland is autoluw en alleen inwoners van Vlieland mogen er met de auto rijden. Ook in het Zuid-Hollandse Krimpen aan den IJssel (2,2) en het Gelderse Scherpenzeel (2,4) gebeuren naar verhouding weinig verkeersongevallen.

Kans op hogere premies

In de drie grootste steden was de grootste absolute stijging qua ongevallen: Amsterdam (+662), Rotterdam (+413) en Den Haag (+380). ,,Een toename van het aantal verkeersongevallen kan ertoe leiden dat verzekeringspremies hoger worden, om de gestegen kosten te kunnen blijven dekken’’, aldus Dijcks. “Hierbij spelen natuurlijk ook de ernst van de ongelukken en schades een rol. Daarom is het slim om je autoverzekering opnieuw te vergelijken als je verhuist. De kans bestaat dat de premie in je nieuwe woonplaats gemiddeld lager is vanwege een lager risico op schade.”

Kans op hogere premies

In de drie grootste steden was de grootste absolute stijging qua ongevallen: Amsterdam (+662), Rotterdam (+413) en Den Haag (+380). “Een toename van het aantal verkeersongevallen kan ertoe leiden dat verzekeringspremies hoger worden, om de gestegen kosten te kunnen blijven dekken’’, aldus Dijcks. ,”Hierbij spelen natuurlijk ook de ernst van de ongelukken en schades een rol. Daarom is het slim om je autoverzekering opnieuw te vergelijken als je verhuist. De kans bestaat dat de premie in je nieuwe woonplaats gemiddeld lager is vanwege een lager risico op schade.”

Dit zijn de ‘onveiligste gemeenten’ per provincie

Noord-Holland: Ouder-Amstel (31,3 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Zuid-Holland: Midden-Delfland (26,2 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Noord-Brabant: Oirschot (16,8 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Utrecht: Eemnes (13,8 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Gelderland: Hattem (11,1 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Zeeland: Noord-Beveland (10,3 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Limburg: Venlo (9,8 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Drenthe: Midden-Drenthe (7,8 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Flevoland: Noordoostpolder (7,6 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Friesland: Smallingerland (6,6 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Groningen: Groningen stad (6,6 verkeersongevallen per 1000 inwoners)

Bron: Independer enAD