Verbond: “Verkeersveiligheid moet ook komende kabinetsperiode prioriteit zijn”

De beleidsdoelstelling voor verkeersdoden die de regering in 2008 stelde (maximaal 500 in 2020) is definitief niet gehaald. Dit blijkt uit cijfers die het het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag presenteert. In 2020 zijn 610 mensen omgekomen in het Nederlandse verkeer, dat zijn er 51 minder dan in 2019. Het Verbond van Verzekeraars, en haar partners in de Verkeersveiligheidscoalitie, vinden dat verkeersveiligheid ook in de komende kabinetsperiode een prioriteit moet worden. Daarom lanceert de Verkeersveiligheidscoalitie op 22 april haar nieuwe Manifest.

Het Verbond van Verzekeraars en haar partners in de Verkeersveiligheidscoalitie vinden dat verkeersveiligheid ook in de komende kabinetsperiode een prioriteit moet worden, er staat veel op het spel: prognoses onderstrepen dat het aantal verkeersgewonden en -doden de komende jaren verder stijgen, tenzij er meer actie wordt ondernomen. De ambitie om in 2050 tot nul slachtoffers te komen is zonder aanvullende maatregelen buiten bereik.

Lancering manifest bijwonen

De ernst van deze oproep aan het Kabinet en de Kamer wordt donderdag 22 april onderstreept als de Verkeersveiligheidscoalitie het vernieuwde Verkeersveiligheidsmanifest presenteert aan leden van de Tweede Kamer. Dit manifest bevat oplossingsrichtingen die volgens de Verkeersveiligheidscoalitie essentieel zijn om het aantal verkeersslachtoffers gericht terug te dringen. Van 10:00 tot 11:15 presenteert de coalitie het vernieuwde Manifest Verkeersveiligheid aan de Tweede Kamer onder leiding van BNR-presentator en debatleider Donatella Piras. We nodigen je uit om hierbij aanwezig te zijn. Aanmelden kan op Verkeersveiligheidscoalitie.nl

Kwetsbare verkeersdeelnemers

Uit de CBS-cijfers blijkt dat een derde van de verkeersdoden in 2020 viel onder fietsers: 229 (38%), en iets minder dan een derde onder auto-inzittenden (195).  Het voorlopig aantal verkeersdoden, gemeten over de eerste helft van 2020, lijkt tot nu toe niet of nauwelijks te worden beïnvloed door de teruggang in weggebruikers vanwege de coronamaatregelen. Eerder viel op onze website al te lezen dat kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers en bromfietsers in het afgelopen coronajaar juist méér risico op een ongeval liepen. De CBS-cijfers onderschrijven deze ontwikkeling.