QBE waarschuwt voor cyberrisico’s op Black Friday

Overal op internet zijn Black Friday-aanbiedingen te vinden, ook al is het een nogal grijze dinsdag. Toch blijkt uit een onderzoek van QBE Insurance dat meer dan de helft (54%) van de Black Friday shoppers een online retailer met een datalek links zou laten liggen, waaruit blijkt hoe serieus shoppers cyberveiligheid nemen. Het is een waarschuwing op het juiste moment voor kleinere bedrijven of eenmanszaken die tussen nu en Kerstmis verkopen: die hackers zijn er. Ze menen het ook.  

Nu de crisis rond de kosten van levensonderhoud het winkelen op Black Friday waarschijnlijk zal stimuleren, moeten online retailers hun cyberbeveiliging verbeteren om de gegevens en het vertrouwen van de consument te beschermen. Zo niet, dan lopen ze het risico zaken te verliezen – 76% van de ondervraagde Black Friday shoppers zei dat de cyberveiligheid van een online retailer belangrijk voor hen was.

Erica Kofie, Head of Cyber Proposition voor QBE Europe, zegt: “Het is cruciaal dat online retailers voorbereid zijn op cyberaanvallen deze Black Friday, anders lopen ze het risico klanten te verliezen. Het hebben van een sterk cyberbeveiligingsbeleid is belangrijker dan ooit gezien de steeds toenemende complexiteit van cyberaanvallen. Bedrijven die niet kunnen aantonen over een sterk genoeg cyberbeleid te beschikken, kunnen zelfs moeite hebben om een cyberverzekering af te sluiten, waardoor ze kwetsbaar blijven en minder beschermd zijn tegen cyberaanvallen.”

De resultaten van het onderzoek zijn onder andere:

  • 76% van de Black Friday shoppers zei dat de cyberveiligheid van online retailers belangrijk voor hen is;
  • 54% van de Black Friday shoppers zei dat als ze wisten dat een online retailer een datalek had gehad, ze daar minder snel zouden gaan winkelen;
  • 55% van de Black Friday shoppers zei dat een sterke cybersecurity gepubliceerd op de website van een online retailer hen meer geneigd zou maken om daar te winkelen;
  • 38% van de Black Friday shoppers zei dat ze eerder bij een online retailer zouden winkelen als deze met succes een cyberaanval had voorkomen en goed had gemanaged