NS en Prorail: Onbeveiligde spoorwegovergangen veel gevaarlijker dan verwacht

Een groot deel van de onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland is veel gevaarlijker dan gedacht. Bij een aantal overwegen is het risico zelfs zo groot dat er per direct maatregelen worden genomen. Die zijn het gevolg van een groot onderzoek van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen naar onbewaakte spoorwegovergangen in heel Nederland.

Uit het onderzoek komt naar voren dat er in ons land bijna 1.800 spoorwegovergangen in Nederland. De meeste zijn beveiligd, bijvoorbeeld met spoorbomen. 277 overgangen zijn niet beveiligd, daar staan vaak alleen waarschuwingsborden. Ze liggen vaak op rustige wegen, vooral in landelijk gebied. Uit het onderzoek van de NS en ProRail blijkt nu dat bij 137 van die onbewaakte spoorwegovergangen het risico op een ongeluk veel groter is dan tot nu toe werd gedacht. Dat komt onder meer doordat er geregeld zwaar en langzaam verkeer over moet, terwijl treinen die op die locaties vaak de maximumsnelheid rijden (120 à 140 kilometer per uur). Het is de bedoeling deze overwegen zo snel mogelijk op te heffen. En als dat niet meteen lukt, met tijdelijke maatregelen te komen.

Ongeval Hooghalen

Aanleiding voor het onderzoek vormde een ongeval op 22 mei 2020 op het traject Zwolle – Assen. Op een Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) bij Hooghalen kwam een NS Sprinter in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. Door deze zware aanrijding verloor de NS-machinist zijn leven.. NS en ProRail hebben direct een onderzoeksteam aangesteld om lering te trekken uit dit tragische ongeval. De resultaten van de onderzoeken zijn deze week gepresenteerd en hebben ertoe gelied dat er direct extra  zijn getroffen maatregelen. Deze komen bovenop de huidige extra maatregelen en gelden totdat de NABO zijn opgeheven.

NS en ProRail starten met extra maatregelen bij 28 NABO waar NS rijdt en een verhoogd risico geldt doordat zwaar wegverkeer frequent oversteekt. “De eerste maatregelen worden direct ingevoerd. Zes NABO heffen we met spoed op, waarbij tussentijds met de gebruiker is overeengekomen dat deze niet met zwaar wegverkeer worden gebruikt, totdat deze met spoed zijn gesloten. Voor één NABO geldt dat deze sporadisch door de gebruiker met zwaar wegverkeer gebruikt kan worden, maar alleen onder begeleiding via een “procedure bijzondere oversteek” en totdat deze eind dit jaar officieel gesloten is, zodra een nieuwe ontsluitingsweg gereed is.”

Voor vier NABO geldt vanaf gisteren (11 maart) een tijdelijke snelheidsbeperking (TSB), waarbij de trein maximaal 90 km/ uur mag rijden, totdat er  andere maatregelen genomen hebben of de overweg is opgeheven. “Door langzamer te rijden krijgen machinisten en weggebruikers langer de tijd en heeft de trein – in geval van een noodsituatie – een kortere remweg. Deze snelheidsbeperkingen hebben minimale impact op de reistijd voor reizigers. Ook voor 17 andere NABO op trajecten waar NS rijdt is een snelheidsbeperking voorzien. Inzet is dat dit binnen twee weken gebeurd. Voordat dit doorgevoerd wordt, werkt ProRail nog aan een laatste veiligheidscheck. :

Ook ProRail neemt meer extra maatregelen. “Voor de andere 109 NABO’s op het Nederlandse spoor inventariseert ProRail momenteel, in overleg met reizigersvervoerders en decentrale overheden, welke tijdelijke maatregelen we hier op korte termijn kunnen doorvoeren. Met onder andere de classificatie van risico’s bij NABO en het afwegingskader, kunnen we de maatregelen bepalen en inplannen. Het streven is om hierbij maatregelen zo snel als mogelijk te treffen, maar bovenal om de desbetreffende NABO op te heffen.”