In de aanloop naar de ‘Week tegen Pesten’ die volgende week van start
gaat, is het belangrijk om stil te staan bij de impact van pesten op de mentale
gezondheid van werknemers. In Nederland zijn burn-outs, stress en depressies de
voornaamste beroepsziekten, en pesten blijkt een belangrijke factor hierin te
zijn. Een onderzoek van het Zilveren
Kruis geeft aan dat een zieke medewerker niet alleen de efficiëntie negatief
beïnvloedt, maar de werkgever ook gemiddeld €250 per dag kost.
Weerbaarheid
Dat
gezonde en gemotiveerde medewerkers zorgen voor meer werkplezier, minder
ziekteverzuim, betere samenwerking en een hogere productiviteit is bekend. Uit onderzoek is
gebleken dat 1,3 miljoen werknemers in Nederland last hebben van burn-out
klachten. Dit heeft in 2021 zelfs geleid tot 2,8 miljard euro aan verzuimkosten
alleen al tegen werkstress. Minder bekend is dat de werkgever hier tegenwoordig
zelf verplicht mee aan de slag moet gaan.
Gezondheid van de organisatie
SpecialistenNet,
een landelijk netwerk van psychologen en coaches, draagt actief bij aan het
aanpakken van dit maatschappelijke probleem. Er is door hen een online
screening ontwikkeld waarmee ze zowel de mentale gezondheid van medewerkers als
de gezondheid van de organisatie meten. Werkgevers hebben een zorgplicht. Dit
initiatief uit Soesterberg biedt een praktische aanvulling op de verplichte Risico-Inventarisatie
& Evaluatie en draagt bij aan het welzijn van zowel werkgevers als de
medewerkers.
Vroegtijdig opgespoord
Medewerkers die een hoog verzuimrisico vormen en vroegtijdig opgespoord
worden kunnen aan de slag met een vorm van therapie, vaak is één sessie al
voldoende. Deze medewerkers blijken een jaar later significant beter te scoren
op mentale gezondheid en weerbaarheid dan de medewerkers die geen therapie
hebben gevolgd. Een grote groep verzuimers is binnen drie maanden klachtenvrij
en kan gezond aan het werk blijven. Werkgevers kunnen en moeten – als goede
werkgever – zowel op de korte als de langere termijn een positieve impact
hebben op de mentale gezondheid van hun medewerkers.
Te laat ingrijpen stuwt verzuimkosten op
Werkgevers
blijken regelmatig pas in actie te komen als het te laat is. “Er zijn vaak al
vroegtijdige signalen dat een medewerker zich in gevarenzone bevindt, dit heeft
de medewerker meestal zelf niet in de gaten. Voor de werkgever brengt dat een
extra risico met zich mee, want in de huidige arbeidsmarkt zullen veel
medewerkers om zich heen gaan kijken om te zien of de werkomgeving elders
interessanter is. Terwijl met een kleine interventie de eigen situatie snel
verbeterd kan worden. Dit onderstreept dus dat vroegtijdig opsporen loont”,
zegt Bram Zuidland, vertrouwenspersoon bij SpecialistenNet.
Voorkomen is beter dan genezen
Commercieel Directeur van SpecialistenNet Melvin Klink zegt: “Wij hebben onderzoek gedaan naar het effect van preventief en vroegtijdig ingrijpen op uitval, de impact bleek significant en op basis van de uitkomsten van dat onderzoek hebben wij een nieuwe preventiestrategie ontwikkeld. Deze preventie zorgt ervoor dat medewerkers in de gevarenzone snel gesignaleerd en benaderd kunnen worden door een psycholoog uit ons netwerk. Het is altijd zaak om zo snel mogelijk in te grijpen, want hoe langer een mentaal ongezonde situatie duurt, hoe meer hulp er nodig is en des te langer het herstel duurt. Terwijl in een vroeg stadium een eenmalig consult al genoeg kan zijn voor een belangrijk stuk bewustwording”.
B2B mentale zorg zonder wachttijden
Werkgevers hebben een zorgplicht, zodoende wordt de mentale gezondheid van een werknemer zelfs meegenomen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. SpecialistenNet helpt hen te ontzorgen door binnen 24 uur na de aanmelding de medewerker te koppelen aan een psycholoog of coach in de buurt. “Een zieke werknemer kost de werkgever zo’n 250 euro per dag. Dat tikt natuurlijk aardig aan als je medewerker een half jaar op een wachtlijst staat voordat de behandeling gestart kan worden. Onze oplossing biedt dan uitkomst, want wij hanteren geen wachtlijst; prettig voor zowel de medewerker, de werkgever als de maatschappij”, zegt Klink over deze vernieuwende aanpak. Het bedrijf uit Soesterberg maakt daarbij geen gebruik van de reguliere GGZ-zorgtrajecten en biedt zodoende zorg zonder wachttijden.
