De druk om te werken tijdens het rijden houdt werknemers flink bezig

Werknemers die voor hun werk geregeld achter het stuur moeten zitten, voelen zich onder druk gezet om tijdens de werkdag bereikbaar te blijven, ondanks het feit dat afgeleid rijden het risico op een ongeval verhoogt, zo blijkt uit gegevens van verschillende onderzoeken. Deskundigen zeggen dat de bedrijfscultuur moet veranderen, ondanks het feit dat er op papier beleidsregels staan over rijden onder

“Ruim tweederde (68% van de bedrijven) heeft hiervoor een beleid. Maar als we individuen vragen, mensen die met deze bedrijven werken, zien we dat slechts een kwart weet dat er een beleid is”, zegt Chris Hayes, assistant vice-president riskcontrol voor werknemerscompensatie en transport bij Travelers Cos. Inc.

Die gegevens, afkomstig uit twee afzonderlijke enquêtes onder 1.000 personen en 1.000 leidinggevenden, suggereren dat werkgerelateerde druk kan leiden tot afgeleid rijden. 86% van de managers verwacht dat werknemers tenminste soms reageren op werkgerelateerde communicatie buiten het kantoor tijdens werktijd, en 33% verwacht dat werknemers telefoongesprekken beantwoorden of eraan deelnemen tijdens het rijden.

Hayes noemde de aanwezigheid van beleidsmaatregelen voor afgeleid rijden en de gangbare praktijk van het aannemen van werkgesprekken terwijl men onderweg is een ‘breuk’ in de veiligheidscultuur op de werkplek. Het is een gebrek aan veiligheidscultuur, niet aan beleid”, zei hij.

Travelers ontdekte dat de verwachtingen van supervisors en het hele bedrijf kunnen bijdragen tot de bevinding dat 42% van de respondenten zegt werkgerelateerde telefoontjes, sms’jes of e-mails te beantwoorden tijdens het rijden. Op de vraag waarom, antwoordde 43% van deze respondenten dat het een werkgerelateerd noodgeval zou kunnen zijn, 39% vond dat ze altijd beschikbaar moesten zijn, en 19% zei dat hun baas boos zou zijn als ze niet antwoordden

Uit een afzonderlijk onderzoek van Selective Insurance Group Inc. en Advocates for Highway and Auto Safety onder 2.000 volwassenen bleek dat 39% van de bestuurders wel eens heeft deelgenomen aan een videogesprek tijdens het rijden voor het werk,  een bevinding die door deskundigen als bijzonder schokkend werd ervaren.

Mike Mazzarella, vice-president commercial lines bij Selective Insurance, zegt dat de personeelscultuur achter het probleem zit. “Werkgevers moeten de cultuur creëren dat de weg de prioriteit is, en niet dat telefoontje van zelfs hun baas, of het gevoel dat ze moeten deelnemen aan een vergadering.” Jeremy Bethancourt, veiligheidsadviseur in Phoenix en medeoprichter van de belangenorganisatie Drive Smart Arizona, stelt dat bedrijven het risico lopen om ‘een lippendienst’  te verlenen aan afgeleid rijden in plaats van een ijzersterk beleid met handhaving te hebben. “Bedrijven moeten letterlijk de beslissing nemen om het te doen. Ze moeten gewoon zeggen: ‘We gaan een beleid voeren en het volgen, omdat we weten dat dit gevaarlijk is’.”

Cathy Chase, de in Washington gevestigde voorzitter van Advocates for Highway and Auto Safety, zegt  dat het beschuldigen van werkgevers de kwestie ontloopt dat de meeste Amerikanen apparaten gebruiken tijdens het rijden:  of het nu voor het werk is of om persoonlijke redenen. Ze zei dat werkgevers echter het voortouw kunnen nemen bij het veranderen van de praktijk. “Niemand zou zich ooit onder druk gezet moeten voelen om een apparaat achter het stuur te gebruiken. Het probleem is alomtegenwoordig in het hele land, zowel voor privé- als zakelijk gebruik.”M

Kunnen hands-off apparaten helpen? Nee, denkt Ryan Pietzsch, driver safety program technical consultant bij de National Safety Council. “Eigenlijk is het onoplettendheid. We hebben het bestempeld als afgeleid rijden, maar toen we het onderzoek deden, hadden we het over onoplettend rijden. De handeling van het rijden vergt veel aandacht, ongeacht waar we zijn”,  zei Pietzsch, eraan toevoegend dat een persoon die een telefoontje of bericht aanneemt niet zoveel aandacht besteedt als nodig is aan verkeersomstandigheden, andere bestuurders, gevaren op de weg en bewegwijzering. “Als we niet opletten, missen we die input; het is informatie waarop we niet kunnen reageren. Wat die volgende (werk)taak ook is, dat kan hun gedachten afleiden van de handeling van het rijden.”