WTW-onderzoek: Werkgevers VS heroverwegen werk- en beloningsprogramma’s om tekorten aan arbeidskrachten op te vangen; aanpassingen in beloning, bonussen en meer flexibiliteit op de werkplek bovenaan lijst 


Onder druk van uitdagende arbeidsmarktomstandigheden en inflatie voeren werkgevers in Noord-Amerika veranderingen door in hun werk- en beloningsprogramma’s in hun strijd om werknemers aan te trekken, te behouden en aan zich te binden, zo blijkt uit een nieuwe enquête van WTW. Deze veranderingen omvatten het meer betalen van werknemers, het vaker geven van verhogingen, het vergroten van de flexibiliteit op de werkplek en het stimuleren van opleidingsmogelijkheden.

Uit de WTW 2022 Mid Year Compensation Survey blijkt dat twee op de drie respondenten (66%) sinds het begin van het jaar meer mensen in dienst hebben genomen. Toch hebben ongeveer twee op de drie werkgevers moeite om werknemers met digitale vaardigheden (71%) en professionele werknemers (66%) aan te trekken en te behouden. En 61% heeft moeite om werknemers op uurbasis in dienst te nemen en te houden.

“Werkgevers laten geen middel onbeproefd in hun strijd om talent te vinden en te behouden,” zegt Lesli Jennings, North America leader, Work, Rewards and Careers, WTW. “Hoewel het aanbrengen van verbeteringen in compensatieprogramma’s de directe wervings- en retentie-inspanningen van werkgevers kan ondersteunen, erkennen werkgevers dat ze naast compensatie ook ‘hefbomen’ zullen moeten overhalen en een verband met de totale werknemerservaring moeten versterken.”

Om werknemers aan te trekken en te behouden, nemen werkgevers volgens het onderzoek de volgende maatregelen:

  • 86% neemt werknemers aan in het hogere segment van de salarisrange;
  • 84% verhoogt de flexibiliteit ten aanzien van de locatie van waaruit werknemers werken (bv. thuis of op kantoor) en de manier waarop ze werken; .
  • 81% biedt een startbonus om talent aan te trekken;
  • 65% gebruikt behoudbonussen om werknemers te behouden. Organisaties die hiervan meer gebruik maken, richten zich het vaakst op managers (82%) en professionals (80%);
  • 55% vergroot de opleidingsmogelijkheden  

Naast deze veranderingen herzien werkgevers ook hun salarisbudgetten in een poging om werknemers aan te werven en te behouden:

  • Meer dan vier op de tien respondenten (44%) zijn van plan of overwegen om hun huidige salarisbudgetten te verhogen; 23% heeft dit al gedaan;
  • Bijna de helft van de respondenten (46%) is van plan of overweegt om de loonbudgetten in de loop van het jaar aan te passen naargelang de behoeften; 22% is daar al mee bezig;
  • Meer dan drie op de tien respondenten (31%) zijn van plan of overwegen om de salarisbudgetten in de loop van het jaar vaker aan te passen; 7% is daar al mee bezig;
  • Bijna de helft van de respondenten (46%) is van plan of overweegt om de salarisvork (d.w.z. minima, middens en maxima) agressiever aan te passen; 18% is daar al mee bezig.

“Hoewel de uitdagingen op het vlak van talent nu bijzonder acuut lijken, moeten werkgevers rekening houden met de langetermijngevolgen van hun acties, met name wat betreft de financieringsbronnen voor hogere beloningen en de bezorgdheid over de interne gelijkheid tussen beloningen voor nieuwe werknemers en beloningen voor werknemers met een langere anciënniteit. Salariscompressie is voor veel werkgevers een reëel probleem, en uit onze enquêteresultaten blijkt dat dit zou kunnen voortduren met het aannemen van werknemers in de hogere salarisklasse. Werkgevers kunnen maatregelen nemen om deze problemen aan te pakken, zoals het verfijnen van hun algemene beloningsfilosofie, het verhogen van salarismarges en het herzien – of heroverwegen – van hun strategie met betrekking tot de manier waarop werk wordt gedaan en beloond,” aldus Lori Wisper, hoofd  Work and Rewards Global Solutions, WTW.

)