Wagenpark aan zware vrachtvoertuigen groeit verder; ook steeds meer opleggers

 

Het aantal Nederlandse trekkers voor oplegger was op 1 januari 2017 bijna 3% hoger dan een jaar eerder. Het aantal opleggers nam met ruim 4% toe. In het internationale transport door Nederlandse wegvervoerders wordt 88% van het gewicht vervoerd door deze trekkers. Dit blijkt uit cijfers die het CBS presenteert ter gelegenheid van de MobiliteitsRAI.

Nederland telde op 1 januari 2017 ruim 136.000 zware vrachtvoertuigen: 62.155 vrachtauto’s en 74,128 trekkers voor oplegger. Het aantal zware voertuigen nam met 1,3% toe in vergelijking met begin 2016. Deze stijging is geheel toe te schrijven aan de toename van het aantal trekkers voor oplegger met bijna 2.000 voertuigen. Het aantal vrachtauto’s daalde met bijna 300 voertuigen. Vanaf 2011 zijn er meer trekkers voor oplegger dan vrachtauto’s. Daar waar het wagenpark aan vrachtauto’s al jarenlang krimpt – van 77.619 in 2005, via 73.368 in 2010 en 63.356 in 2015 – vertoont het aantal trekkers voor oplegger sindsdien een groeiende lijn, met een kleine dip rond 2015: in 2005 werden er 64.519 trekkers voor opleggers geregistreerd, vijf jaar later waren dat er 71.560 in 2015 iets minder: 70.533. De afgelopen twee jaar stijgt het aantal weer: 72.245 in 2016 en dit jaar 74.128.

Ook meer opleggers op de weg

Het aantal opleggers steeg de laatste tijd harder dan het aantal trekkers. Het aantal opleggers nam in 2016 met iets meer 6.000 toe naar 149.030, een stijging van 4% vergeleken met een jaar eerder. Begin dit jaar waren er tweemaal zoveel opleggers als trekkers. In de afgelopen 13 jaar is het aantal opleggers met bijna een derde – 32,6% – gestegen: van 112.360 in 2005 via 132.622 in 3010 en 135.689 in 2015 naar het reeds genoemde aantal van 149.030 per 1 januari van dit jaar.

Trekkers voor oplegger zijn volgens de onderzoekers efficiënt in het gebruik. “Een chauffeur hoeft niet te wachten tijdens het lossen maar kan in principe meteen weer op weg met een andere oplegger achter de trekker. Het kan ook vóórkomen dat een oplegger achter een trekker uit een ander land wordt gekoppeld. Het meest worden trekkers voor oplegger ingezet door transportbedrijven die in opdracht goederen vervoeren. Vrachtauto’s worden vaker gebruikt in het eigen vervoer, bijvoorbeeld door een bouwbedrijf dat met een eigen vrachtauto naar bouwplaatsen rijdt om bouwmaterialen af te leveren.”

In 2016 werd in totaal 657 miljoen ton goederen door Nederlandse vrachtvoertuigen vervoerd. Dit is een stijging van 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. Van de 529 miljoen ton goederen die in 2016 binnen Nederland over de weg ging, gebeurde dit voor 69% door trekkers met oplegger. In het internationale vervoer werd vorig jaar 88% van de goederen door trekkers voor oplegger vervoerd.

Vooral vervoer stukgoed, voertuigen en machines met trekkers

Trekkers voor oplegger vervoerden het meest stukgoederen, voertuigen en machines (30,8% van het totaal). Verder bestond bijna een kwart (24,1%) van dit vervoer uit het bezorgen van voedingsproducten, bijvoorbeeld levensmiddelen van distributiecentra naar winkelketens. Bouwgerelateerde goederen vormden nog eens 14,5% van het vervoerde gewicht en chemische producten (8,7%). Vrachtauto’s vervoerden vooral ruwe mineralen (zoals zand, grind, klei en cement) en bouwmaterialen (35,5% van het totaal), en in mindere mate stukgoederen (zoals meubels en televisies, 21,2%), chemische producten (waaronder verf of farmaceutische producten, 15,8%) en landbouwproducten en levende dieren (8,1%).