Voor het eerst sinds 2009 liep goederenoverslag in Nederlandse zeehavens terug

De goederenoverslag in de Nederlandse zeehavens nam in 2016 af met 1%, de eerste daling sinds de crisis in 2009 en volgend op de recordoverslag in 2015. Met 398 miljoen ton goederen werd er twee procent minder aangevoerd naar Nederlandse zeehavens dan in 2015. De afvoer van goederen steeg wel, met 1,5% naar ruim 190 miljoen ton, meldt het CBS op basis van de nieuwste overslagcijfers.

Na een groei in 2015 met 6% tot 188,7 miljoen ton liep de aanvoer van natte bulk in 2016 met 2% terug tot 194,7 miljoen ton. De aanvoer van droge bulk daalde in 2016 met ruim 2% van 125,4 miljoen ton naar 122,5 miljoen ton. Vanwege de sluiting van een aantal kolencentrales werden minder kolen ingevoerd. Bijna de helft van de geloste goederen betreft aardolie en andere natte bulkgoederen. De aanvoer van containers steeg met bijna 3,5% van 52,5 miljoen ton naar 54,5 miljoen ton, terwijl die bij de overige goederen afnam van 30,1 miljoen ton naar 26.6 miljoen ton.

De containeroverslag in Nederland vindt grotendeels plaats in de haven van Rotterdam. De aanvoer van goederen in containers herstelde in 2016 na een lichte daling in 2015. In het vierde kwartaal van vorig jaar nam de containeroverslag de Rotterdamse haven met 10% toe. Recente cijfers van Havenbedrijf Rotterdam laten zien dat begin 2017 deze groei doorzet, in het eerste kwartaal steeg de aanvoer van goederen in containers met 9 %. Containers worden steeds meer in grotere containerschepen aangevoerd. In 2015 zijn twee volledig geautomatiseerde containerterminals op Maasvlakte 2 in gebruik genomen. De aanvoer van containers op de nieuwe terminals nam in de loop van 2016 sterk toe.

Meer containergoederen uit Azië

Vorig jaar werd vanuit Azië 6,5% meer lading met containers verscheept naar Rotterdam. Hierbij ging het met name om aanvoer uit Vietnam, Taiwan, India, Singapore en Maleisië. Containerlading uit Vietnam steeg vorig jaar met 110%, bijna de helft hiervan is textiel. De omvang van aanvoer uit China bleef in 2016 ongeveer gelijk. Bijna de helft van alle met containers aangevoerde goederen in de Rotterdamse haven is afkomstig uit Azië. Ook de containeraanvoer uit de VS bleef gelijk, terwijl die uit Brazilië toenam.

Ongeveer een derde deel van de containeraanvoer komt uit Europese havens. De totale aanvoer uit Europa bleef in 2016 gelijk. De aanvoer van goederen in containers uit Finland en het Verenigd Koninkrijk steeg wel sterk. De aanvoer uit Finse zeehavens is in twee jaar tijd bijna verdubbeld. Hout en papier vormen bijna driekwart van de geloste goederen. Uit Poolse en Zweedse havens kwamen respectievelijk 31 en 17% minder containergoederen. De Top 10 van landen met de meeste containeraanvoer wordt aangevoerd door China (12,5 miljoen ton), op ruime afstand gevolgd door Singapore (2,8 miljoen ton), de VS, Rusland (beide 2,6 miljoen ton) en Groot-Brittannië (2,5 miljoen ton). De Top-10 wordt gecompleteerd door Maleisië (2,2 miljoen ton), Ierland, Brazilië (beide 2 miljoen ton), Zuid-Afrika (1,7 miljoen ton) en Finland (1,5 miljoen ton).