Tweede kwartaal: Transportsector houdt omzetgroei vast

De omzet van de transportsector steeg in het tweede kwartaal met ruim 4,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en continueert daarmee de groei in het eerste kwartaal. Evenals vorig kwartaal zagen alle branches de omzet toenemen. Het vervoer door de lucht liet de grootste omzetgroei zien, op de voet gevolgd door het vervoer over land en de dienstverlening voor het vervoer. In het vervoer over water was de omzetgroei het kleinst, maar zowel bij de binnenvaart als de zeevaart werd meer omzet behaald dan vorig jaar, zo blijkt uit de CBS-kwartaalmonitor over het tweede kwartaal van 2017. Daaruit blijkt verder dat aantal faillissementen nagenoeg op hetzelfde niveau ligt als het voorgaande kwartaal, dat de sector minder starters en stoppers kent en dat de verwachtingen voor het derde kwartaal als licht positief kunnen worden bestempeld.

In het tweede kwartaal van dit jaar zijn 55 faillissementen uitgesproken in de transportsector, nagenoeg evenveel als in zowel het voorgaande kwartaal als in het tweede kwartaal van 2016. Het goederenwegvervoer was met 22 faillissementen de bedrijfstak met het hoogste aantal gedwongen bedrijfssluitingen, gevolgd door de koeriers met 9 bedrijfssluitingen. Er werden 1.195 nieuwe bedrijven opgericht, waarvan verreweg de meeste zich bezighouden met personenvervoer over de weg. Het aantal starters is hiermee ongeveer 37% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Verder zijn er 675 transportbedrijven opgeheven tijdens het afgelopen kwartaal, vooral lokale postbedrijven en koeriers. Dit is een daling van 11% ten opzichte van het aantal stoppers in hetzelfde kwartaal in 2016. In totaal telde Nederland aan het eind van het tweede kwartaal 40.075 transportbedrijven. Het totale aantal bedrijven dat actief is in de transport en logistiek ligt daarmee 4,8 procent hoger dan een jaar geleden.

 Vertrouwen en verwachtingen

Ondernemers in de transportsector zijn aan het begin van het derde kwartaal wederom positief gestemd. Het ondernemersvertrouwen, samengesteld uit drie deelindicatoren (omzetontwikkeling, het economisch klimaat in het vorige kwartaal en de omzetverwachting voor het lopende kwartaal) kwam met 7,5 nagenoeg even hoog uit als in het tweede kwartaal.  Ondernemers zijn minder positief over de ontwikkeling van de omzet in het afgelopen kwartaal dan drie maanden geleden. Daarentegen zijn zij positiever over de omzetverwachting voor komend kwartaal en over de ontwikkeling van het economisch klimaat. Per saldo verwacht 8 % van de ondernemers in de transportsector een toename van de export in het derde kwartaal, één procent een verbetering van het economisch klimaat, 5% een toename van de personeelssterkte en 9% een stijging van de tarieven.

Ontwikkeling per segment in tweede kwartaal 2017:

Vervoer over land: Omzet steeg met 5% in vergelijking met vorig jaar. De grootste omzetgroei was met 6% in het goederenwegvervoer. Door de aangetrokken economie is er meer vraag naar transportdiensten. Het bus-, tram- en metrovervoer liet met iets meer dan een half procent de minste omzetstijging zien. Na twee kwartalen omzetdaling is er nu sprake van 3% meer omzet bij de taxibedrijven. De verhuizers hebben daarentegen de omzet minder hard zien groeien dan voorgaande kwartalen: 2% tegen 12% gemiddeld in de afgelopen vier kwartalen. Per saldo verwacht 11% een omzetafname van de omzet. Ook over het economisch klimaat zijn ondernemers per saldo negatief, terwijl er drie maanden geleden een verbetering van het economisch klimaat werd verwacht. Per saldo verwacht 2% het personeelsbestand uit te breiden en 11% een tariefstijging.

Vervoer over water: De omzet groeide met een kleine 4% ten opzichte van Q2 2016, de tweede stijging op rij. Zowel bij de zee- als de binnenvaart is er meer omzet behaald. De zeevaart opereert op de mondiale markt en is sterk afhankelijk van de wereldeconomie; de binnenvaart had last van   regelmatig laagwater. De tarieven van goederenvervoer met binnenvaartschepen lagen in het tweede kwartaal gemiddeld 28% hoger dan een jaar eerder, mede door minder beschikbare capaciteit, maar 7% lager dan in Q1. Varende vervoerders zijn in hun verwachtingen positiever dan vorig jaar. Per saldo verwacht 5% van de ondernemers een verbetering van het economisch klimaat, 14% een omzetstijging, één procent een stijging van de tarieven en 5% van de personeelssterkte.

Vervoer door de lucht: De omzet steeg met ruim 5% ten opzichte van Q2 2016, vooral door een toename van het aantal passagiers. De opbrengsten uit vrachtvervoer bleven hierbij achter. Het was het tweede kwartaal op rij dat de omzet steeg; 2016 kende drie kwartalen van omzetkrimp mede als het gevolg van prijsdalingen.

Dienstverlening voor het vervoer: De omzet steeg voor het tweede kwartaal op rij met bijna 5%. De expediteurs behaalden met ruim 7,5% de sterkste omzetstijging in de transportsector. Bijna alle deelbranches binnen de dienstverlening behaalden meer omzet, op de laad-, los- en overslagbedrijven (stabiel) na. Dienstverleners voor de luchtvaart realiseerden een omzetgroei van 2,5%, vooral door een toename in het aantal passagiers met bijna 11%. Nog nooit hebben er in een tweede kwartaal zoveel reizigers van de luchthavens gebruik gemaakt. Ook is er meer vracht afgehandeld op de vliegvelden. Per saldo verwacht 5 % van de ondernemers een verbetering van de omzet, 7% een toename van de personeelssterkte en 10% een prijsstijging.

Post- en koeriersdiensten: De omzet groeide voor het vierde jaar op rij, in Q2 met ruim 4%. Deze is voor het grootste deel afkomstig van de koeriers en betrof voor deze bedrijven 6,5%. De koeriers zien hun omzet al sinds 2013 onafgebroken stijgen ten opzichte van het jaar ervoor.