Het Schadefonds
Geweldsmisdrijven keerde vorig jaar 20 miljoen euro uit aan slachtoffers van
geweldsmisdrijven. Een aanvraag indienen is sinds medio 2018 ook online
mogelijk. Een schot in de roos: eind vorig jaar werd bijna een derde van de aanvragen
al digitaal ingediend. De gemiddelde doorlooptijd voor aanvragen werd verkort
naar 10 weken (was 12,6 weken in 2017), zo blijkt uit het jaarverslag 2018 van
het Schadefonds Geweldsmisdrijven.
In 2018 werd volgens het Schadefonds hard gewerkt aan uitbreiding van de
doelgroepen. “Met resultaat: vanaf 1 januari 2019 kunnen ook naasten van
slachtoffers een aanvraag indienen, als er sprake is van ernstig en blijvend
letsel als gevolg van een geweldsmisdrijf. Dit hangt samen met de bredere
invoering van vergoeding voor zogeheten affectieschade.” Het geografische
werkgebied van het Schadefonds breidt zich ook uit: de inwoners van Bonaire,
St. Eustatius en Saba kunnen vanaf komend voorjaar gebruik gaan maken van het
Schadefonds. Hiervoor zijn in 2018 intensieve voorbereidingen getroffen.
Pilot slachtofferschap mensenhandel
Er werd een pilot uitgevoerd om de aannemelijkheid van het slachtofferschap van
mensenhandel te beoordelen. De speciale commissie hiervoor bracht na onderzoek
van een aanvraag advies uit over het wel of niet aannemelijk achten van
slachtofferschap van mensenhandel. De pilot was ook bedoeld om te onderzoeken
of dit advies toegevoegde waarde heeft voor betrokken partijen zoals IND,
opvanginstellingen en slachtoffers. De pilot wordt op dit moment geëvalueerd.
In 2018 werd de tijdelijke regeling seksueel misbruik jeugdzorginstellingen en
pleeggezinnen afgerond, net als de Statuutregeling, die tot doel had de
aansprakelijkheid van de instellingen zelf vast te stellen. “Een ongelooflijk
eervolle, moeilijke en leerzame opdracht”, in de woorden van Ludo Goossens,
voorzitter Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven. “Gelukkig hebben we deze
succesvol kunnen vervullen.” In het kader van de tijdelijke regeling zijn 654
aanvragen behandeld (5,5 miljoen euro uitgekeerd aan slachtoffers). Wat betreft
statuutzaken zijn 270 aanvragen behandeld (5,7 miljoen euro uitgekeerd
door instellingen).
Relatiebeheer
Om de bekendheid van het Schadefonds te vergroten startte in 2018 een programma
voor relatiebeheer richting de keten- en netwerkpartners, zoals politie, GGZ en
organisaties voor jeugdbescherming en huiselijk geweld. Diverse partners kregen
een eigen relatiebeheerder. Extra aandacht was er voor jeugdbescherming. “Per
september 2018 zijn er twee stagiaires gestart, een bij ons en een bij
Jeugdbescherming West”, vertelt directeur Monique de Groot. “Samen werken zij
aan verbetering van de onderlinge communicatie. Met succes: er zijn al
tientallen aanvragen ingediend waarin we een uitkering konden toekennen.”
In 2019 gaat het Schadefonds verder met verbetering van de doorlooptijden en
wil 100% de aanvragen binnen 26 weken behandeld hebben. Ook richt het zich op
verdere verbetering van het digitale portaal en de website. “Wij denken op die
manier onze bekendheid te vergroten, zodat we meer slachtoffers erkenning
kunnen bieden”, aldus Monique de Groot. “Daarom gaan we ook verder met
professioneel en actief relatiebeheer om zo de relatie met onze ketenpartners
verder te verstevigen en waar mogelijk uit te bouwen.”