PwC: Werken aan digitaal vertrouwen begint voor financials bij medewerkers

 

Banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en andere financiële dienstverleners in Nederland hebben cybersecurity hoog op de agenda staan. ‘Ik ben optimistisch over de situatie in Nederland, maar er moet hier nog veel gebeuren als het om cybersecurity gaat’, zegt Sergio Hernando, verantwoordelijk voor cyber bij PwC’s Financial Services Group.

”Het is belangrijk om flexibel te zijn. Alleen dan is het mogelijk om de veranderingen en bedreigingen te managen die op financiële instellingen afkomen. Kunnen vertrouwen op mensen, processen en technologie is daarbij cruciaal. Zonder de juiste teams is het lastig om een veilige digitale wereld te creëren en de risico’s rond veiligheid, privacy en ethiek beheersbaar te houden.’

Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor financiële instellingen? Sergio Hernando: “Door de huidige digitale transformatie plaats veranderen de interactie tussen financiële organisaties en hun klanten in hoog tempo. Klanten kiezen leveranciers waarop zij kunnen vertrouwen. Dat doen zij alleen als zij zeker weten dat een financiële instelling de juiste veiligheidsmaatregelen neemt op het gebied cyber en privacy.”

Om hun cybersecurity te versterken moeten financiële instellingen volgens hem cybersecurity de hoogste prioriteit geven. “Zij moeten kritisch kijken naar hun medewerkersbestand, hun processen en technologie. Het begint met aandacht voor de medewerkers. In de top van financiële instellingen moet men zich afvragen: kunnen wij er werkelijk op vertrouwen dat onze medewerkers en onze managers geschikt zijn voor hun taken? Kunnen we er zeker van zijn dat wij de juiste mensen hebben met de noodzakelijke kennis, vaardigheden, instrumenten en hulpmiddelen? Vanzelfsprekend zijn de processen en technologie ook van groot belang. Maar als je niet beschikt over de teams die de digitale transformatie kunnen sturen, wordt het een lastige klus en verlies je als organisatie snel je concurrentiekracht. Het is echt van levensbelang om de juiste digitale experts in huis te hebben. Zij moeten betrokken zijn bij elke stap van de digitale transformatie, zodat effectief kan worden gewerkt aan vertrouwen en aan cybersecurity.”

Op de vraag of financiële instellingen in Nederland snel genoeg reageren op de nieuwe situatie, antwoordt Hernando: “‘Ik zie veel positieve ontwikkelingen. Maar ik denk ook dat er nog verbeteringen mogelijk zijn, vooral als het gaat om het tempo waarin wordt gewerkt. Een belangrijke factor in onze veranderende wereld is snelheid. En dan bedoel ik niet een manier van werken, maar een mentaliteit, de houding om snel te kunnen reageren op nieuwe situaties die ontstaan door de voortdurende veranderingen.”

Hij vervolgt: “Als organisaties schade wordt toegebracht en te maken krijgen met inbreuken op de veiligheid en de privacy, zal dat de relatie met klanten en belanghebbenden negatief beïnvloeden. De kans wordt kleiner dat deze organisaties worden gezien als een betrouwbare partner voor de lange termijn. Zulke bedrijven zullen terechtkomen in vervelende overlevings- en hersteltrajecten. Zij zullen hun toonaangevende positie kwijtraken. Ook zal er meer compliancedruk ontstaan van de kant van de verschillende toezichthouders, wat weer gevolgen heeft voor het risicomanagement en het compliancebudget. Die instellingen zullen minder effectief zijn en minder aantrekkelijk zijn voor klanten en nieuw talent. Op de lange termijn worden zij irrelevant en zullen ze verdwijnen.”

Klik hier voor het gehele artikel: https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/diensten-en-sectoren/financiele-sector/digitaal-vertrouwen-begint-voor-financials-bij-medewerkers.html.