Otto Bekouw en Theo Kremer in eerste digitaal magazine Risk & Business

Maandag a.s. verschijnt het eerste nummer van het digitale magazine van Risk & Business. In deze eerste editie staan onder meer exclusieve interviews met Otto Bekouw, hoofd Insurance bij Royal Philips, over zijn overstap naar Aon per 1 september a.s. , en met mr Theo Kremer, die eind mei na 18 jaar afscheid nam als directeur bij de Stichting PIV (Personenschade Instituut van Verzekeraars).

Bekouw zegt in het interview onder meer dat hij na bijna negen jaar Philips en ruim elf jaar als risk & insurance manager te hebben gewerkt toe was aan een nieuw avontuur en een nieuwe uitdaging. “Ik heb hier veel mooie dingen meegemaakt, maar ik merkte dat ik de verzekeringsbranche en vooral het klantcontact begon te missen. Ik ben er achter gekomen dat verzekeren toch meer in mijn DNA zit dan ik al dacht.” Op de vraag wat volgens hem vanuit klantperspectief de voornaamste verbeterpunten binnen de verzekeringsbranche zijn, noemt hij een aantal zaken dat onder de noemer klantgericht en klantvriendelijk werken kan worden samengevat. Ook roept hij makelaars en verzekeraars op om nóg meer risico’s verzekerbaar te maken. “Want dat is nodig met de transformatie van het zakelijke landschap met veel nieuwe technologische ontwikkelingen. Daardoor ontstaan risico’s die we nog amper kennen en dit geeft weer een mooie kans om klanten te helpen met passende oplossingen.”

Theo Kremer

Bij een ‘exit’-interview ontkom je niet aan terugkijken. Op de vraag wat hem de meeste voldoening heeft gegeven, antwoordt mr. Theo Kremer: “Het zal niemand verbazen dat mij toch het meeste plezier doet dat algemeen wordt erkend en waargenomen, dat de schaderegeling in de letselschade nu toch een stuk beter gaat dan 18 jaar geleden.” Als PIV-directeur stond Kremer aan de wieg van de Gedragscode Behandeling Letselschade en de GOMA (  Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid).

De vraag is evenwel hoe duurzaam deze gedragscodes zullen blijken nu verzekeraars zich in zwaar weer bevinden. Kost een harmonieuze letselschaderegeling de verzekeraars niet te veel geld? Kremer antwoordt: “We hebben te maken met een driehoekig model, met in de hoeken daarvan schadelast, kosten en imago. Op bedrijfsniveau zijn de belangen wat verschillend en dus bevinden de maatschappijen zich op verschillende plekken in die driehoek. Ik denk dat verzekeraars zeker bij licht letsel meer zijn gaan betalen, maar dit bij zwaar letsel kunnen terugverdienen. Door een soepelere schaderegeling wordt immers secundaire victimisatie voorkomen. Daarbij komt dan nog dat het imago van verzekeraars als het om letselschade gaat, er zeker niet minder op is geworden,”

De voormalige PIV-directeur noemt deze ontwikkeling aan de andere kant ook wel een zorgpunt. “Een kenniscentrum als het PIV is natuurlijk wel een luxe. Nu gaat het minder met verzekeraars, financieel, en een deel van wat we hebben bereikt, zou teniet kunnen worden gedaan door kostendruk en kritischer naar schades te kijken. Die geluiden hoor ik en herken ik ook wel. Bij verzekeraars moeten bovendien steeds minder mensen steeds meer werk doen en dat geldt natuurlijk ook voor letselschade. We hebben de afgelopen jaren aan allerlei nieuwe vormen van schaderegeling gewerkt, zoals mediation en herstelgerichte dienstverlening, maar daar zijn meer handjes voor nodig en als je die niet hebt, ontstaat er een spanningsveld.”

In het eerste digitale nummer van Risk & Business wordt verder aandacht besteed aan de (mogelijke) impact van de ‘Brexit’, de ambitieuze plannen van brancheverenging NLE, het NARIM-congres en een interview met de vertrekkende voorzitter van de Stichting VRT (Henk van Calcar) en zijn opvolger Jorden de Boer.