Omzet detailhandel ruim drie procent hoger in 2018


In 2018 heeft de detailhandel 3,3% meer omgezet dan in het jaar 2017. De op een na hoogste omzetgroei na 2006. Alleen in 2017 was de omzetstijging met 4,2% hoger,  meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 2,8% hoger. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide. Online is bijna 18% meer omgezet. In de maand december is de omzet met 2,3% gegroeid.

 Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13% lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18% hoger dan voor de crisis. De omzet van de winkels in non-food groeide in 2018 met 1,7%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,5% hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren boekten echter een omzetverlies. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2% meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide met 2,2%. Supermarkten zetten bijna 4% meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2017 en bij de speciaalzaken lager.

In 2018 was de online omzet 17,8% hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13% meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26%.