Omzet detailhandel ruim acht procent hoger in tweede kwartaal 2021

De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2021 ruim 8% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De non-foodsector zette bijna 12% meer om, terwijl de omzet van de foodsector beperkt toenam. De internetverkopen van de detailhandel stegen minder sterk dan in voorgaande kwartalen. Detailhandelaren verwachten dat de omzet in het derde kwartaal van 2021 per saldo zal afnemen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

De omzetstijging van de detailhandel ten opzichte van een jaar eerder was in het tweede kwartaal van 2021 de op één na grootste sinds het begin van de meetmethode in 2005. Het volume, de omzet na correctie voor prijsveranderingen, steeg met bijna 8%. In het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet nog – voor het eerst sinds 2013 – af.

Omzetstijging non-foodsector

De omzetstijging in het tweede kwartaal van 2021 valt met name toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar steeg de omzet met bijna 12% ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze in eerdere kwartalen sinds de coronacrisis bijna elk kwartaal daalde. Vanaf 3 maart 2021 mochten non-foodwinkels onder strikte voorwaarden weer open en vanaf 28 april werd dit verder versoepeld. Een jaar eerder werden de winkelstraten door de coronamaatregelen nog vermeden, waardoor de toename ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 in de non-foodsector aanzienlijk is.

Met ruim 40% nam de omzet van kledingwinkels in het tweede kwartaal van 2021 het sterkst toe, maar lag nog wel onder het omzetniveau van het tweede kwartaal in de jaren 2016-2019. De toename volgt op een sterke omzetdaling in het tweede kwartaal van 2020. Winkels in consumentenelektronica piekten in het tweede kwartaal van 2020 juist, maar zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2021 weer dalen. Dit gold ook voor winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, waarbinnen bouwmarkten na topjaar 2020 kampten met een omzetdaling in het tweede kwartaal van 2021.

De foodsector boekte vanaf het eerste kwartaal van 2020 hogere kwartaalomzetten ten opzichte van een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet minder dan een procent hoger dan een jaar eerder. Ondanks deze beperkte groei was de omzet beduidend hoger dan in de tweede kwartalen van de jaren voorafgaand aan de coronacrisis. Dit komt door de recordgroei van bijna 8% in het tweede kwartaal van 2020.

Groei internetverkopen neemt af

In het tweede kwartaal van 2021 stegen de internetverkopen van de detailhandel met meer dan 17% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In de eerste drie maanden van 2021 werd nog een recordgroei behaald van bijna 85% ten opzichte van een jaar eerder. De internetverkopen namen sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 sterk toe, maar na een volledig coronajaar was de groei in het tweede kwartaal van 2021 weer vergelijkbaar met de jaren voorafgaand aan de coronacrisis.

De internetverkopen kunnen worden gesplitst in pure webwinkels en multichannelers, die zowel online als via winkels verkopen. Bij deze laatste groep detailhandelaren was de internetomzet in het tweede kwartaal van dit jaar 18% hoger dan een jaar eerder. Voor pure webwinkels was de toename ongeveer 16%.

Minder faillissementen

In het tweede kwartaal van 2021 werden er in de detailhandel 38 faillissementen uitgesproken. Dit is een afname van meer dan 60% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen er 96 faillissementen waren. Ongeveer een kwart van de faillissementen in het tweede kwartaal van 2021 betrof webwinkels en een even groot deel betrof winkels in overige artikelen, waarbij het met name ging om kleding- of schoenenwinkels.

Begin juli verwachtte 6,3% meer detailhandelaren dat de omzet in het derde kwartaal van 2021 zal afnemen, dan dat deze zal toenemen. Een kwartaal eerder hadden de positief gestemde detailhandelaren hier nog de overhand. De verwachtingen van ondernemers over de personeelssterkte waren binnen de detailhandel per saldo juist optimistischer dan voorgaand kwartaal. Het saldo wordt bepaald door het percentage positief gestemde ondernemers te verminderen met het percentage negatief gestemde ondernemers.