Nieuw onderzoek toont wereldwijde teloorgang van leiderschapsvaardigheden door COVID aan

Een nieuwe enquête over leiderschap, wereldwijd uitgevoerd door MTD Training onder 4.762 managers, illustreert de teloorgang van leiderschapsvaardigheden over de hele wereld als gevolg van de COVID-19 pandemie. “In een tijd waarin we allemaal op zoek zijn naar sterk leiderschap van onze verschillende regeringen, kijkt dit onderzoek specifiek naar de leiderschapsvaardigheden binnen onze eigen organisaties en werden managers uit 60 verschillende landen gebenchmarkt op 96 belangrijke leiderschapsvaardigheden.

Enkele van de belangrijkste uitkomsten waren:

·         Van de managers die wereldwijd werden ondervraagd, kreeg het ontwikkelen van medewerkers (Developing People) de laagste algemene vaardigheidsbeoordeling 72,7%;

·          Het Verenigd Koninkrijk (74,6%) scoorde lager dan het wereldwijde gemiddelde van 75,8%;

·          Europese managers deden het beter dan hun Britse collega’s op 10 van de 11 vaardigheidsgebieden voor leiderschapscompetenties;

·         – Managers uit de VS scoorden op alle 11 leiderschapscompetentiegebieden beter dan Europa en het VK gezamenlijk;

·          De accountancysector boekte de laagste scores voor algemene leiderschapsvaardigheden en de retailsector behaalde de hoogste scores in Groot-Brittannië;

·          Wereldwijd werden de besluitvormingsvaardigheden (Decsions skills) het meest  beïnvloed door COVID;

·         – Managementvaardigheden stonden het zwaarst onder druk  in het Verenigd Koninkrijk.

Interessant is dat in het jaar vóór de COVID-uitbraak de managers die de leiderschapsbeoordeling hebben gedaan, op elk gebied hoger scoorden dan degenen die de beoordeling vanaf 1 maart 2020+ hebben gedaan, wat geen verrassing is en het onderzoek uit deze enquête illustreert dat de leiderschapsvaardigheden in deze periode over de hele linie duidelijk zijn afgenomen.

De volledige resultaten zijn hier te bekijken: https://www.mtdtraining.com/blog/research-leadership-skills-worldwide-uk-covid.htm.