Nederland importeert helft meer zakelijke diensten dan in 2014

In het eerste kwartaal van 2018 hebben Nederlandse bedrijven voor 16 miljard euro aan zakelijke diensten ingevoerd, 54% meer dan in dezelfde periode in 2014. Er werden met name meer marketing- en bemiddelingsdiensten uit Europa geïmporteerd, bijvoorbeeld reclamediensten, marktonderzoek, zakelijk advies en handelsbemiddeling. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Van alle diensten die uit het buitenland worden ingevoerd, zijn de zakelijke het grootst en het snelst groeiend. In het eerste kwartaal van 2018 maakten de zakelijke diensten 36% uit van het totaal, waar dit nog 30,5% was in dezelfde periode in 2014. Ruim 62% van alle zakelijke dienstenimport in 2018 betreft marketing- en bemiddelingsdiensten, die ook goed zijn voor het leeuwendeel (80% van de groei sinds 2014.

Europa

De invoer van zakelijke diensten uit Europa is absoluut gezien het meest gegroeid, van bijna 7 miljard in het eerste kwartaal van 2014 naar circa 10,5 miljard euro in dezelfde periode in 2018. De invoer uit Azië verdubbelde in dezelfde periode, maar hier gaat het om veel kleinere bedragen. Azië is Noord-Amerika voorbij gestreefd als het continent waaruit na Europa de meeste diensten worden ingevoerd.

Uit Europa zijn, binnen de groep van zakelijke diensten, voornamelijk meer marketing- en bemiddelingsdiensten geïmporteerd. De bestedingen aan reclamediensten en marktonderzoek zijn bijna verdrievoudigd van 0,75 miljard euro in het eerste kwartaal van 2014 tot 2,2 miljard euro in hetzelfde kwartaal in 2018. De inkoop van zakelijk advies en public relations verdubbelde in dezelfde periode bijna van 1,1 tot 2,0 miljard euro. De inkoop van handelsbemiddeling – zoals vergoedingen voor sales agents – nam toe van 2,2 tot 3,0 miljard euro.

Het Verenigd Koninkrijk is voor Nederland de belangrijkste leverancier van marketing- en bemiddelingsdiensten, gevolgd door Duitsland en Ierland. Deze drie landen zijn samen goed voor 59% procent van de invoer uit Europa van dit soort diensten. Ierland exporteert vooral  handelsbemiddeling naar Nederland. De invoer van reclamediensten uit dit land is in waarde beperkt, maar het betreft wel tienduizenden Nederlandse importeurs. Hierbij gaat het veelal om betalingen van relatief kleine bedragen voor reclamediensten om zichtbaar of vindbaar te zijn op websites.

Productiviteit zakelijke dienstverlening groeit weer

De arbeidsproductiviteit van de zakelijke dienstverlening kende vanaf 2004 tot en met 2010 een dalende trend en liep achter bij de ontwikkeling van de gehele commerciële dienstverlening. Sinds 2011 neemt de arbeidsproductiviteit in de zakelijke dienstverlening wél toe. Dit kwam vooral door de groei van de multifactorproductiviteit (MFP). Deze stijgt de laatste jaren steeds sneller, het CBS op basis van nader onderzoek naar de productiviteit van de zakelijke dienstverlening.

De ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit, de productie per gewerkt uur, kan worden toegerekend aan de verschillende productiefactoren. Door meer te investeren in kapitaal, zoals bijvoorbeeld computers of machines, kan met minder mensen meer worden geproduceerd (kapitaalverdieping). Daarnaast kan de arbeidsproductiviteit toenemen door beter geschoold of meer ervaren personeel (het compositie-effect). De verbruiksintensiteit geeft aan of er meer goederen en diensten worden ingezet in het productieproces.
Het deel van de groei dat niet door extra inzet van deze productiefactoren kan worden verklaard, wordt multifactorproductiviteit (MFP) genoemd. De MFP geeft weer hoe efficiënt de verschillende productiefactoren worden gecombineerd. Veranderingen in multifactorproductiviteit kunnen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld technologische vooruitgang, schaalvoordelen, veranderingen in bezettingsgraden en incidentele factoren, zoals weersomstandigheden.
De arbeidsproductiviteit van de zakelijke dienstverlening nam in 2016 met 0,5% toe. De bijdrage van de productiefactoren kapitaal, verbruik en arbeid was negatief wat betekent dat de inzet van kapitaal en arbeid achterbleef bij de productiegroei. De opleving van de arbeidsproductiviteit kwam dan ook exclusief door een opleving van de multifactorproductiviteit. In 2016 was de bijdrage 1,4 procentpunt.
De groei van de multifactorproductiviteit in 2016 was de sterkste sinds het begin van de reeks in 1998. De MFP-ontwikkeling was sinds het begin van deze eeuw doorgaans negatief. Pas sinds 2013 nam de multifactorproductiviteit toe, tot 1,4% in 2016. De MFP-groei van de zakelijke dienstverlening ligt nu voor het eerst boven de MFP-ontwikkeling van de totale commerciële dienstverlening.