Motorrijden populairder dan ooit in Nederland; Voor het eerst meer dan 1,5 miljoen motorrijders en 800.000 motorfietsen

Aan de vooravond van de MOTORbeurs Utrecht concludeert BOVAG dat de animo voor motorrijden groter is dan ooit tevoren. Komende maand wordt de 800.000e motorfiets geregistreerd in Nederland, voor het eerst zijn er meer dan 1,5 miljoen motorrijbewijsbezitters en de verkoop van nieuwe motoren ligt op het hoogste niveau in 15 jaar.

Uit de gegevens van BOVAG en dataleverancier RDC blijkt verder dat komende maand met de registratie van de 800.000e motorfiets in Nederland een nieuwe mijlpaal te verwachten valt. Eind 2014 waren dat er bijna 714.000 en tot begin 2020 groeide het totaal tot 747.000. Sinds de uitbraak van corona is de interesse echter fors toegenomen: eind januari 2023 bedroeg het totaal bijna 795.000. De verkoop van nieuwe motoren bereikte met 15.527 stuks afgelopen jaar dan ook het hoogste niveau sinds 2008, terwijl ook 2023 voortvarend van start is gegaan met het hoogste aantal nieuwe motorfietsen in januari in 15 jaar. Op één na werden er vorige maand 1.000 exemplaren afgeleverd in Nederland. Tevens werd in 2022 een recordaantal gebruikte motorfietsen geïmporteerd.

Drenthe aan kop

Het aantal Nederlanders met een motorrijbewijs groeide tussen 2014 en 2022 met bijna 95.000 tot iets meer dan 1,5 miljoen. Van de totale bevolking is 8,6% in bezit van het motorrijbewijs en in absolute aantallen tellen de grote provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Noord-Holland en Gelderland elk meer dan 200.000 motorrijders.

Relatief gezien is Drenthe echter dé motorprovincie van Nederland; wellicht heeft de jarenlange historie van de TT-races grote invloed, maar feit is dat 11,7% van alle Drenten het rijbewijs heeft. Ook in Zeeland is het aandeel van inwoners mét motorrijbewijs met 10,5% veel hoger dan het landelijke gemiddelde. In Zuid-Holland is het relatieve aantal motorrijders met 6,9 procent het laagste, gevolgd door de provincie Utrecht met 7,7%.

Invloed van corona

Logischerwijs vertaalt de grote interesse voor motorrijden ook in drukte bij de rijscholen. In 2022 slaagden volgens de cijfers van het CBR 33.751 personen voor het motorrijexamen. Dat is 4,5% meer dan in het jaar ervoor en 12,5% meer dan in 2019, het laatste volle jaar vóór corona. De invloed van de pandemie op de populariteit van motorrijden is evident, aangezien enerzijds het openbaar vervoer werd gemeden voor wat betreft woon-werkverkeer en anderzijds waren veel mensen op zoek naar recreatieve tijdsbesteding.

Veel motorijbewijsbezitters pakten zodoende een oude hobby op en vele daarvan ervaren met de inmiddels weer toegenomen filedruk daar nu ook dagelijks de voordelen van. Om deze ‘heropstappers’ te faciliteren na jarenlang niet meer op een motor te hebben gereden, ontwikkelde BOVAG de korte cursus ‘Back on the Bike’ die inmiddels bij zo’n 70 rijscholen in het hele land te volgen is.

Motorbeurs Utrecht

Na twee afgelaste edities als gevolg van de coronapandemie gaat donderdag 23 februari in de Jaarbeurs weer de traditionele MOTORbeurs Utrecht van start. Het vierdaagse evenement trekt doorgaans zo’n 90.000 bezoekers en vormt al ruim 35 jaar de officiële aftrap van het nieuwe motorseizoen. De beurs biedt een grote variatie aan standhouders en activiteiten: van de grote motormerken met allerlei primeurs, zoals de nieuwste elektrische modellen, tot motorbedrijven met een groot occasionaanbod en van stuntshows tot een kosteloze eerste motorrijles bij BOVAG Try the Bike. Vertegenwoordigers van de media zijn van harte uitgenodigd om verslag te doen van (de voorbereidingen op) MOTORbeurs Utrecht. Het evenement vindt plaats van donderdag 23 februari  tot en met zondag 26 februari 2023 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Meeste motorrijders in Drenthe en Zeeland, minste in Zuid-Holland en Utrecht

Uit een analyse van BOVAG aan de vooravond van de terugkeer van de MOTORbeurs blijkt dat Nederland afgelopen jaar een recordaantal van 1.504.509 personen in bezit van het motorrijbewijs telde. Met 11,7% van alle inwoners heeft Drenthe de meeste motorrijders, gevolgd door Zeeland (10,5%), terwijl in Zuid-Holland en Utrecht relatief de minste motorrijders wonen.

8,6% van alle Nederlanders heeft een motorrijbewijs, maar de verschillen per provincie zijn groot. In absolute aantallen is Zuid-Holland met bijna 258.000 motorrijders in 2022 weliswaar koploper, relatief gezien heeft slechts 6,9% van de bevolking er het rijbewijs A. Utrecht telt met 7,7% ook minder motorrijbewijsbezitters dan het landelijke gemiddelde, evenals Noord-Holland (8,0%) en Flevoland (8,3%). In de Randstadprovincies zal ongetwijfeld het gebrek aan ruimte voor het stallen van een motorfiets een rol spelen, evenals de betere beschikbaarheid van openbaar vervoer. Tegelijkertijd zouden Randstedelingen op grond van de filedruk juist het meeste profijt van motorrijden kunnen ondervinden.

TT Assen

In Drenthe is bijna 1 op de 8 inwoners in het bezit van rijbewijs A, waarbij waarschijnlijk niet alleen de beschikbare (stallings)ruimte een factor van belang is. Ongetwijfeld is ook de bijna 100-jarige historie van de TT en het wereldberoemde circuit in Assen van invloed op de animo voor motorrijden. Zeeland volgt met 10,5% van de bevolking die een motorrijbewijs heeft, terwijl Friesland, Gelderland en Overijssel elk 9,5% motorrijders tellen.
 

  Aantal motorrijbewijzen Percentage van
de bevolking
Nederland 1.504.509 8,6 %
Drenthe 58.440 11,7 %
Zeeland 40.661 10,5 %
Gelderland 200.578 9,5 %
Overijssel 111.253 9,5 %
Friesland 61.961 9,5 %
Noord-Brabant 240.988 9,3 %
Limburg 102.291 9,1 %
Groningen 51.212 8,7 %
Flevoland 36.001 8,3 %
Noord-Holland 231.531 8,0 %
Utrecht 105.682 7,7 %
Zuid-Holland 257.779 6,9 %

Deze pagina delen