Meer zzp-ers positief over financiële situatie

Zelfstandig ondernemers zonder personeel (zzp-ers) zijn vaker positief over hun financiële situatie dan twee jaar geleden. Daarnaast is het merendeel van hen niet erg afhankelijk van hun grootste klant. Acht procent geeft aan vrijwel volledig afhankelijk te zijn van één opdrachtgever. Dit blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid 2017 (ZEA) van TNO en het CBS, waaraan meer dan 6.000 zelfstandig ondernemers deelnamen.

Begin 2015 gaf 43% van de zzp-ers  aan dat de financiële situatie van de onderneming goed tot zeer goed was. Begin 2017 was dit 47%. Ook zijn ze in 2017 iets vaker tevreden met hun inkomen en werkzekerheid (het kunnen vertrouwen op voldoende opdrachten).Vooral in de bouw zijn zzp-ers vaker positief over de financiële situatie van hun onderneming, hun inkomen en hun werkzekerheid. Het percentage zzp-ers dat de financiële situatie van hun onderneming als matig tot slecht beschouwt, is licht gedaald van 27 tot 24%.Hoewel de financiële situatie naar eigen zeggen is verbeterd,geven veel ondervraagden aan dat sparen voor het pensioen en het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering te kostbaar is.

Afhankelijkheid van grootste klant

Bijna tweederde van de zelfstandig ondernemers zonder personeel is in beperkte mate (tot 40% van de omzet) financieel afhankelijk van één klant. Bij ongeveer één op de vijf is dat in grotere mate het geval: 12% is namelijk in belangrijke mate (60 tot 90%) afhankelijk van één klant en ruim 8% (bijna) volledig (90 tot 100%). Dit laatste speelt met name in de landbouw, waar het voor bijna 30 procent van de ondernemers zonder personeel geldt. Daarentegen verkeert in de bouw 3% in een dergelijke positie. Daarnaast had iets meer dan een vijfde van de zelfstandig ondernemers zonder personeel het afgelopen jaar drie klanten of minder.

In het onderzoek is ook gevraagd naar de manier waarop zzp-ers klanten werven. Bijna driekwart (72,8%) geeft aan dat te doen via het directe netwerk en 69,4% via eerdere of huidige klanten. Op ruime afstand  volgen via de eigen website (39,2%), via andere zelfstandigen (37,7%) en via social media (24,6%). Nieuwe klanten worden het minst geworven via advertenties (13,1%), netwerkbijeenkomsten (8,9%), intermediairs (5,9%) en via digitale platforms (5,2%), zoals werkspot of  freelancer.nl.  De gebruikers van social media zoals Facebook en LinkedIn zijn vooral degenen die jonger zijn dan 45 jaar, vrouwen en degenen die in de recreatie werkzaam zijn.

.