Meer personenauto’s, aanhangers en motoren verkocht; ook omzet e-bikes groeit

Het gaat goed met verkopen van personenauto’s, aanhangwagens en motoren, terwijl ook de omzet in de fietsbranche is gegroeid door de opkomst van de e-bike, zo blijkt uit recente cijfers van BOVAG, RAI Vereniging, het RDC en onderzoeksbureau Gfk. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide het aantal geregistreerde nieuwe personenauto’s met 22%, het aantal verkochte aanhangers met 18% en de motorverkopen met 2,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Hoewel het aantal verkochte fietsen terugliep, steeg de omzet in deze sector, mede door verkopen van de duurdere e-bikes.In de eerste drie maanden van dit jaar verlieten 119.927 nieuwe personenauto’s de showrooms van de autodealers, 22% meer dan de 98.265 wagens in het eerste kwartaal van 2016.  Alleen al in maart werden 24,2% meer nieuwe personenauto’s geregistreerd dan vorig jaar in dezelfde maand. BOVAG en RAI Vereniging verwachten mede hierdoor dat de teller dit jaar op 415.000 nieuwe personenauto’s uitkomt in Nederland, wat een groei zou betekenen van 8,4% ten opzichte van de ca 383.000 nieuwe autoverkopen. De meest verkochte automerken zijn Volkswagen (+ 8,6%), Opel (+ 37,4%), Renault (+ 53%), Peugeot (+ 8,7%) en KIA (+ 20,7%). Het populairste model was de Renault Clio, op de voet gevolgd door de VW Polo, de VW UP, Opel Astra en de Kia Picanto.

Motoren en aanhangers

In het eerste kwartaal van dit jaar werden 3.578 nieuwe motorfietsen verkocht, een stijging met 2,3% in vergelijking met dezelfde periode in 2016 en het hoogte aantal nieuwe verkopen in de eerste drie maanden van het jaar sinds 2009. De toename volgt op de gestage groei die de motorverkopen doormaken. Vorig jaar nam het aantal nieuw verkochte motorrijwielen met 11% toe tot 12.614. Sinds midden jaren ’90 is het aantal motorfietsen in ons land verdubbeld tot ongeveer 700.000.

De economische groei heeft haar uitwerking niet gemist op de verkopen van nieuwe aanhangers. Tussen begin januari en eind maart werden 5.247 nieuwe aanhangwagens verkocht, 18% meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Vooral de aanhangers voor het vervoer van bouwmaterialen vertoonde een forse stijging: met 36%, een duidelijke indicator voor de toegenomen bedrijvigheid in de bouwsector. Voor het uitbreken van de crisis werden in 2008 over de gehele linie bijna 24.500 nieuwe aanhangwagens verkocht; vijf jaar later was dat aantal gedaald naar een absoluut dieptepunt: 14.000. Indien de trend van het eerste kwartaal zich doorzet, zal de verkoopteller in 2017 oplopen richting 22.000 stuks, verwachten BOVAG en RDC.

Snoerfietsen en e-bikes

In de eerste vier maanden van 2017 zijn in Nederland 13.549 nieuwe snorfietsen verkocht en dat is 11,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. In totaal staan er nu bijna 700.000 snorfietsen geregistreerd, een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Het afgelopen decennium heeft de populariteit van de snorfiets een grote vlucht genomen. Eind 2007 telde ons land 347.000 snorfietsen. Sindsdien is vooral onder 30-plussers de vraag enorm gegroeid en is het aantal jongeren van 16 en 17 jaar met zulke tweewielers gedecimeerd. Inmiddels is slechts 0,5 procent van alle snorfietsen in bezit van minderjarigen en twee derde in bezit van 30-plussers. Vooral bij mensen tussen de 46 en 55 jaar is het voertuig populair, zij bezitten bijna een kwart van het totaal. Het gros van de snorfietsbezitters heeft het voertuig dan ook als volwaardig alternatief voor woon-werk- en stadsverkeer.
De omzet uit de verkoop van nieuwe fietsen is in 2016 voor het vierde jaar op rij gestegen naar een nieuw record. Niet eerder was de omzet voor de fietsbranche zo hoog: 937 miljoen euro, 4,2% meer dan het jaar ervoor. In totaal verlieten 928.000 nieuwe fietsen de winkel, 5,7% minder dan de 983.000 in 2015. In de afgelopen 30 jaar werden nimmer zo weinig nieuwe fietsen verkocht. In 2007 lag dit aantal nog op 1, miljoen en sindsdien zijn de verkopen elk jaar gedaald. Dat de omzet toch groeit komt door de duurdere populaire e-bikes, waarvan er vorig jaar 271.000 werden verkocht tegen 276.000 een jaar eerder. Hierdoor kwam de gemiddelde verkoopprijs voor het eerst boven de 1.000 euro uit. Bijna 30% van alle nieuwe fietsen was vorig jaar een elektrische en de e-bike was goed voor 57% van de totale omzet