Marktvolume 3D-printen groeit tot 22,6 miljard euro in 2030

Tot 2030 groeit de industriële markt voor 3D-printproducten en -technologieën tot een marktvolume van 22,6 miljard euro. De lucht- en ruimtevaart (23%), medische technologie (23%) en automotive (15%) zijn de sectoren met het grootste jaarlijkse groeipotentieel. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC.

In productiehallen worden nu al veel prototypes met 3D-printers gefabriceerd, maar de komende jaren zal pas echt het economische potentieel worden bereikt. De ontwikkeling van nieuwe printmethoden en -materialen, een effectievere implementatie in bedrijfsprocessen en de invoering van nieuwe businessmodellen bevorderen die groei sterk.

3D-printen integreren in businessmodel

“Momenteel maakt achttien procent van de bedrijven gebruik van 3D-printen, maar voor de komende vijf jaar verwachten we een toename tot een derde van alle productiebedrijven. Daarom moeten bedrijven nu nadenken over hoe 3D-printtechnologie winstgevend in het eigen businessmodel kan worden geïntegreerd en hoe hiermee het productportfolio strategisch kan worden uitgebreid”, aldus Sander Visser, partner bij Strategy&.

Voor 3D-printen binnen de lucht- en ruimtevaartindustrie voorziet Visser een wereldwijd marktvolume van 9,59 miljard euro in 2030. In 2015 werd in deze branche slechts 0,49% van de producten via 3D-printen gefabriceerd. Dit aandeel zal oplopen tot 5,2% in 2030. ‘De komende twee jaar vormt vooral de certificering van 3D-printtechnologieën de centrale groeifactor en daarna gaat tot 2030 de ontwikkeling van nieuwe printdesigns een centrale rol spelen. In de sector medische technologie neemt het marktvolume voor 3D-printen toe van 260 miljoen euro (situatie in 2015, red.) tot 5,59 miljard euro in 2030’, denkt Visser.

3D-printen on demand

In de sector automotive neemt het marktvolume voor 3D-printen volgens schattingen toe van 341 miljoen euro (2015) tot 2,61 miljard euro (2030). In deze sector ligt het accent tot dusver nog op de ontwikkeling van prototypen. ‘In de toekomst is het goed denkbaar dat fabrikanten onderdelen waarvan slechts kleinere hoeveelheden nodig zijn, zelf printen en daarmee tijd en geld besparen ten opzichte van de bestaande toeleveringsketen. Maar ook hier zullen gespecialiseerde 3D-printtoeleverancies het leeuwendeel van de waardeketen naar zich toetrekken. Just-in-time-levering zal veranderen in 3D-printen on demand’, aldus Visser.

Foto: PwC