Maritieme monitor 2016: Meer toegevoegde waarde en werkgelegenheid voor sector

 

De maritieme cluster zorgt in 2015 voor een directe werkgelegenheid  van ruim 165.000 mensen en een directe toegevoegde waarde van € 18,7 miljard. Indien hier de indirecte effecten van de cluster bij worden opgeteld, dan neemt de werkgelegenheid met circa 100.000 tot 265.000 mensen toe en de toegevoegde waarde stijgt tot circa € 24 miljard. De maritieme cluster genereert hiermee circa 3,5% van het bruto binnenlands product (bbp) van Nederland. De werkgelegenheid in de maritieme cluster heeft een aandeel van 3% in de totale werkgelegenheid van Nederland. De arbeidsmarkt binnen de maritieme cluster deed het in 2015 slechter dan de Nederlandse economie: in 2015 steeg het aantal werkzame personen met 1,0 % in Nederland terwijl de totale werkgelegenheid (direct plus indirect) in de maritieme cluster daalde met 0,5%.

Dat staat te lezen in de Maritieme Monitor 2016, die jaarlijks in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wordt uitgevoerd, de laatste jaren door Ecorys. Op 8 december jl. is, de nieuwste Maritieme Monitor en daarnaast ook de Havenmonitor uitgereikt aan Wim van Sluis, voorzitter van Nederland Maritiem Land (rechts op foto) en aan Ronald Paul, voorzitter van de Branche Organisatie Zeehavens (midden). De uitreiking vond, namens Minister Schultz van Haegen, plaats door Rutger Pol, plv directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (links)

De lage olieprijs in 2015 heeft uiteenlopende effecten binnen de verschillende sectoren van de maritieme cluster. Zo kampt de offshore sector met dalende opdrachten door het wegvallen van investeringen door offshore olie- en gasbedrijven. Ook de scheepsbouw en de maritieme toeleveranciers worden hierdoor (negatief) beïnvloed. Voor de zeevaart, binnenvaart en visserij leiden de dalende olieprijzen juist tot lagere brandstofkosten en daarmee tot een stijging van de toegevoegde waarde. Dit betekent echter niet dat de economische situatie voor de zeevaart en binnenvaart  in 2015 verbeterd is: beide sectoren worden in 2015 nog steeds geconfronteerd met overcapaciteit en lage vrachtprijzen.

De totale export bestaande uit de 12 maritieme sectoren: maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening, havens (overslag, opslag en dienstverlening voor het vervoer), offshore, visserij, Koninklijke Marine, watersportindustrie en binnenvaart bedroeg in 2015 €24,4 miljard euro, dit is 4,4% van de totale Nederlandse export aan goederen en diensten. Een jaar terug bleek uit de monitor dat dit €21 miljard betrof. De sterke stijging van de export in 2015 hangt samen met de oplevering van een aantal schepen voor de offshore. In 2015 investeerde de maritieme sector 3,9% van de toegevoegde waarde in innovatie. Het gemiddelde in Nederland is 1,5%. Het wordt breed onderkend dat de Nederlandse maritieme cluster haar sterke positie in de wereld mede te danken heeft aan het sterk ondernemende en innovatieve vermogen van de bedrijven binnen deze cluster