Konvooirijden vrachtauto’s: binnen tien jaar klaar voor de praktrijk

Vrachtauto’s die semi-autonoom in colonnes rijden, waarbij de voorste truck actief wordt bestuurd en het tempo bepaalt, bespaarden bij een proef in Beieren 1,3% op brandstof. Dat was weliswaar minder dan voor aanvang van de proef was verwacht, maar dit lag aan de testomgeving, meldt Nieuwsblad Transport.

Dat zeggen truckfabrikant MAN en DB Schenker, die de proef eind vorig jaar uitvoerden op de drukke A9 tussen München en Nürnberg. Schenker is enthousiast over het konvooirijden en verwacht dat ongeveer 40% van zijn landvervoer binnen een jaar of tien met deze vorm van semi-autonoom transport kan worden afgewikkeld. In technisch opzicht verliep de proef uitstekend. Er werden 35.000 kilometers op de snelweg afgelegd door vrachtauto’s die in een klein konvooi reden (‘platooning’), met een onderlinge afstand van 15 tot 21 meter.

De besparing op het brandstofverbruik (diesel) viel echter tegen. Deze bedroeg slechts 1,3%. Maar dat had ook te maken met de files op deze Beierse Autobahn, die de colonne dwongen tot veel remmen en optrekken, hetgeen veel meer brandstof kost. De onderzoekers van MAN en Schenker, die steun kregen van de hogeschool Fresenius, denken dat er een besparing van 3 tot 4% mogelijk is bij filevrij rijden. De besparing zou uiteindelijk tot 8 à 10% kunnen oplopen als de techniek volledig is ontwikkeld.

Bij konvooirijden kan een constant tempo worden aangehouden en profiteren de kort op elkaar rijdende trucks ten volle van de ‘windschaduw’, de relatieve luwte dus tussen het voorste voertuig en de volgende truck(s). Er ontstaan minder luchtwervelingen tussen de trucks. De onderzoekers keken ook naar de veiligheid en de gesteldheid van de deelnemende chauffeurs. Met de veiligheid lijkt het wel goed te zitten: in slechts 2% van de gemaakte ritten moest een chauffeur van een achterop rijdende truck actief ingrijpen. Chauffeurs zouden alleen moeite hebben gehad met het overige wegverkeer dat zich op de A9 tussen de voorste vrachtauto en de volgwagens drong.Het Duitse verkeersministerie steunde de proef met een subsidie van 1,9 miljoen euro.

Bron: Nieuwsblad Transport