INRetail: Omzetgroei bij woonwinkels; mode- en schoenenbranche maakt inhaalslag

De woondetailhandel maakt zich op voor een uitstekend omzetjaar en helemaal in de drie grote steden. Met de eindspurt in de laatste weken nog voor de boeg kijken de woonwinkels nu al terug op een geslaagd 2016. In het derde kwartaal was de omzet 7,7% hoger dan in 2016. Over de eerste negen maanden van 2016 plust de omzet 7,6%, meldt INRetail, brancheorganisatie in retail non food. Ondernemers in de drie grootste Randstand-steden profiteren extra van de aantrekkende markt. Dankzij de populariteit van het wonen in de stad en de vele verhuizingen die deze trend met zich meebrengt, tonen de woonwinkels er een omzetvoorsprong van 14,8% vergeleken met de eerste drie kwartalen vorig jaar.

 Het laatste kwartaal kan de omzetgroei tot ruim boven de 8% over heel 2016 stuwen. In 2016 vallen de kerstdagen in het eerste weekend van de kerstvakantieperiode. Dat is gunstig voor het aantal verkoopdagen die maand. Veel mensen gebruiken hun vrije dagen dan om te winkelen. De voorwaarden voor een prachtige eindspurt in het laatste kwartaal lijken, ook door het positieve consumentenvertrouwen, daarmee uitstekend.

Derde kwartaal

Dankzij de omzetgroei van 15,3% in het derde kwartaal staan gemengde woonwinkels er na negen maanden met 15,9% omzetgroei uitstekend voor. Slaapspeciaalzaken noteerden 5% meer omzet en hebben na negen maanden een voorsprong van 9,9% op de omzet van 2015. De omzet van woningtextiel winkels groeide in het derde kwartaal licht met 0,8%. Dankzij een geweldige eerste helft van dit jaar is na drie kwartalen de omzetvoorsprong toch nog steeds 7%. Meubel- en keukenzaken zagen hun omzet het afgelopen kwartaal met respectievelijk 4,9% en 6,5% groeien. Over negen maanden bekeken is er sprake van een omzetstijging van 4,6% en 8,3%.

Vorig jaar werd in het laatste kwartaal een omzetgroei van 10,3% gerealiseerd in de woondetailhandel. Een derde van de deelnemers aan de INretail woonwinkelmonitor verwacht dit lopende kwartaal opnieuw een stevige omzetplus. Ruim de helft verwacht de omzet van kwartaal vier in 2015 te evenaren, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor.

Mode-, schoenen- en sportwinkels  

De fashion-, schoenen- en sportwinkels verwachten een omzetsprong in het laatste kwartaal van dit jaar. Het consumentenvertrouwen was in geen jaren zo hoog en meteen het eerste weekend van oktober verkochten winkels dankzij het herfstweer soms 100% meer dan in 2015. Steeds vaker komt de omzet ook via de webshop van deze winkels binnen. Met een goed laatste kwartaal kan de sector boekjaar 2016 positief afsluiten.
Het laatste kwartaal is vaak cruciaal voor de ondernemingswinst over een heel jaar. In 2016 vallen de kerstdagen in het eerste weekend van de kerstvakantieperiode. Dat is gunstig voor het aantal verkoopdagen die maand. Veel mensen gebruiken hun vrije dagen dan om te winkelen. De voorwaarden voor mooie omzetten in het laatste kwartaal lijken daarmee uitstekend.

Steeds meer winkeliers stellen hun businessmodel bij als antwoord op onvoorspelbare weersomstandigheden, statische merken en afhankelijkheid van de decembermaand.INretail juicht dit toe. “Werken aan een ander, beter verdienmodel dat past bij een sector die hevig verandert. Hier onderscheiden zich de mannen van de jongens”, stelt directeur Jan Meerman. “Het is deze mentaliteit die de branche nodig heeft. INretail helpt in dit veranderproces van de branche met kennis en marktcijfers en we bieden podia om ervaringen uit te wisselen. Daaraan is veel behoefte.”

Warm
De warme maand september had impact op de omzetontwikkeling. Na drie kwartalen lopen de sportwinkels in de INretail Sportmonitor nu nog gemiddeld 1,2% voor op 2015. De verkoop van sportkleding toont een omzetstijging van 1,2% en sportschoenen 0,5%. Sport-hardwaren loopt 1,7% in omzet achter. De omzet van schoenenverkopen is na negen maanden vrijwel gelijk aan vorig jaar. Dat blijkt uit de INretail GfK Shoescan. De omzet in herenschoenen plust 0,1%. De omzet in kinderschoenen loopt 0,4% achter en in damesschoenen 0,7%.

Achterblijvende verkopen in september zijn er de belangrijkste oorzaak van dat de totale omzet van de modesector na negen maanden net 0,6% onder de nullijn zit. Per modesegment zijn er wel verschillen: de omzet plust in ondermode met 6,7%, in beenmode met 4,7% en in kinder- en babymode met 3,1%. De heren- en damesmode winkels noteren na drie kwartalen 1,3% en 4% minder omzet dan vorig jaar toont de INretail GfK Fashionscan.