Industrie in Q2: 7,3% boekt meer omzet; positieve verwachtingen voor Q3

 

De omzet in de Nederlandse industrie is in het tweede kwartaal van 2017 met 7,3% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2016.  Binnen Nederland ging de omzet met 4,0% omhoog, buiten Nederland met 9,1%.   Het aantal bedrijven is toegenomen en ondernemers verwachten opnieuw een toename van de personeelssterkte, economisch resultaat en afzetprijzen.

 In alle branches was er een positieve omzetontwikkeling en deze was het sterkst in de elektrotechnische en machine-industrie (+15,6%). De omzet in de transportmiddelenindustrie groeide ook stevig (+13,2 %) en de  autoproducenten in deze branche boekten aanzienlijk meer omzet dan een jaar eerder (+24,0 %). Hoewel de binnenlandse omzet in de transportmiddelenindustrie afnam, nam de totale omzet toe door positieve resultaten in het buitenland.

In het tweede kwartaal werden 87 faillissementen uitgesproken in de industrie, 36%  hoger dan in het eerste kwartaal maar wel ruim 5% lager dan in het tweede kwartaal van 2016. Vooral in de meubelindustrie gingen minder bedrijven failliet dan een jaar eerder (6 tegen 12). Deze afname van het aantal faillissementen was ook zichtbaar in onder meer de metaalproductenindustrie, de elektrische apparatenindustrie en de machine-industrie. Het aantal faillissementen steeg met name in de voedingsmiddelenindustrie en de grafische industrie. In de laatstgenoemde deelbranche was de grootste absolute toename zichtbaar. In het tweede kwartaal ging 14 van dit soort bedrijven failliet, terwijl de teller een jaar eerder op 8 stond. In het tweede kwartaal werden ongeveer 1 340 nieuwe bedrijven opgericht in de industrie, 4% minder in vergelijking met een jaar eerder. Daarnaast staakten 695 bedrijven definitief hun werkzaamheden (min 7%) Eind juni  waren er in totaal 62.050 bedrijven actief in de industrie, een stijging met 2,5%

Het producentenvertrouwen is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte bedrijvigheid, het oordeel over de orderpositie en het oordeel over de voorraden. Al deze drie elementen zijn gedaald in vergelijking met het vorige kwartaal, vooral de verwachte bedrijvigheid. Desalniettemin overheerst in al deze drie deelindicatoren de positieve stemming.  Per saldo verwacht 13% van de ondernemers een toename van de personeelssterkte in het derde kwartaal, 7% een verbetering van het economisch klimaat en 5% een verhoging van de verkoopprijzen.

Ontwikkelingen per industrie in tweede kwartaal

Voedings- en genotmiddelenindustrie: De omzet steeg met 3,0% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. De binnenlandse kwartaalomzet nam licht af (-0,5%)  en de buitenlandse omzet steeg met 6,1%). De afzetprijzen waren voor het vierde kwartaal op rij hoger dan een jaar eerder (+6,4%) en namen  ongeveer evenveel toe in het binnen- en buitenland. In de drankenindustrie kromp de buitenlandse omzet met 6,8 %, de eerste daling sinds 2014; de binnenlandse omzet nam daarentegen met 14,8% juist fors toe. Hierdoor was de totale omzet hoger dan een jaar eerder (+3,6%), de derde stijging op rij. De afzetprijzen stegen in totaal met 2,8%, vooral op de binnenlandse markt. Per saldo verwachten 8% meer ondernemers een productiegroei in het derde kwartaal, 7% een beter economisch resultaat,  5% hogere verkoopprijzen en 4% groei van het personeelskorps.

Aardolie-, chemische, farmaceutische, rubber- en kunststofproductenindustrie: De omzet van farmaceuten nam 12,2% af. Tegenover een groei in het binnenland stond  een afnam  in het buienland met 17,3%. De afzetprijzen bleven vrijwel gelijk. Zowel in de aardolie-industrie, de chemische industrie als de rubber- en kunststofproductenindustrie werd in het tweede kwartaal meer omzet geboekt en lagen de afzetprijzen hoger dan een jaar eerder. De grootste stijging van de omzet en de afzetprijzen werd gerealiseerd in de aardolie-industrie: met resp. 9,0% en 13,1 %, een stuk lager dan in het vorige kwartaal. Zowel in de aardolie-industrie als in de chemische industrie wordt het prijsverloop sterk beïnvloed door de prijs van ruwe aardolie. Per saldo verwacht 1% een productiegroei in Q3, 9% hogere afzetprijzen ,4% een beter economisch resultaat en 7% meer personeel.

Basismetaal- en metaalproductenindustrie: De omzet groeide voor het derde kwartaal op rij met 6,1%,meer op de buitenlandse markt (+7,1%) dan binnen Nederland (+4,8%). De afzetprijzen stegen met 7,3%, De omzet in de basismetaalindustrie nam in met 17,3% toe, de afzetprijzen met 13,8%. In de metaalproductenindustrie groeide de omzet in het eerste kwartaal met 0,8%, waarbij de buitenlandse omzet (+1,3 %) sterker steeg dan de Nederlandse omzet (+0,5%). De prijzen stegen harder in het binnenland (+5,1%) dan in het buitenland (+2,0%).  Per saldo verwacht 5% een productiegroei in het derde kwartaal, verbetert voor 7% het economisch klimaat en voorziet 14% een personeelsgroei. Daarentegen houdt per saldo 5% rekening met dalende verkooprijzen.

Elektrotechnische en machine-industrie: De omzet in de elektrotechnische industrie  steeg met 16,8 % en met 16,5% in de machineindustrie. In de elektrische apparatenindustrie was de omzettoename een stuk kleiner (+0,6%). De prijzen  daalden met 3,4%. Net als vorig kwartaal daalden in alle drie de deelbranches de prijzen op de buitenlandse markt. De verwachtingen voor het derde kwartaal van 2017 zijn gunstig in de elektrotechnische en machine-industrie. Per saldo spreekt 14% deze verwachting uit. Hiernaast verwacht per saldo 25% een verbetering van de personeelssterkte, 9% van het economisch klimaat.

Transportmiddelenindustrie: De totale omzet steeg met 13,2% en de buitenlandse omzet met 18%. Voornamelijk de autoproducenten droegen bij aan deze positieve omzetontwikkeling. De Nederlandse omzet daalde voor het derde kwartaal op rij (-2,4%. Dit kwam omdat producenten van overige transportmiddelen (scheepsbouwers, producenten van spoor- en trammaterieel, vliegtuigen, militaire gevechtsvoertuigen en (brom)fietsen) minder omzet (-18,6%) behaalden, net als in de voorgaande drie kwartalen. De autoproducenten boekten een forse omzettoename van 24,0%, Per saldo verwacht 27% een personeelsgroei,9% van de afzetprijzen en 10% een beter economisch klimaat.

Overige industrie:  De omzet in de bouwmaterialenindustrie groeide met 6,3%, die in de houtindustrie met 3,1%, in de papierindustrie met 2,6%), terwijl in de  grafische industrie sprake was van ene omzetdaling met 4,5%. De meubelindustrie noteerde een omzetgroei van 0,5% en in de textiel-, kleding- en leerindustrie met 0,7%.

 

PwC: Een zeevarende met Nederlandse werkgever die buiten de EU werkt is verzekerd in zijn woonstaat

 

Een zeevarende met Nederlandse werkgever die buiten de EU werkt, is verzekerd in zijn woonstaat Dat  concludeert Advocaat Generaal Wattel naar aanleiding van de prejudiciële vragen die Rechtbank Zeeland-West Brabant heeft gesteld aan de Hoge Raad over welke toewijzingsregels uit EG Verordening 883/2004 van toepassing zijn op een Letse zeevarende die buiten de EU zijn werkzaamheden verricht (zie hier eerdere PwC Actueel bericht : https://actueel.pwc.nl/belastingnieuws/ondernemingen-en-instellingen/rechtbank-stelt-prejudiciele-vragen-premieplicht-zeevarende-nieuwe-eu-verordening/ t). De werkzaamheden van de Letse zeevarende worden verricht voor een Nederlandse werkgever aan boord van een zeeschip dat een niet EU-vlag (Bahama’s) voert. Volgens de A-G valt deze situatie onder het nieuw in EG Verordening 883/2004 opgenomen ‘restartikel’ dat de sociale zekerheidswetgeving van de woonstaat toewijst.

Wat betekent dit voor u als werkgever?
Indien de Hoge Raad de conclusie van de A-G volgt, zal voor alle werkzaamheden die onder de reikwijdte van EU Verordening 883/2004 vallen, maar waarvoor geen specifieke aanwijsregel is geformuleerd, de wetgeving van de woonstaat van de werknemer van toepassing worden verklaard. In de praktijk kan dit resulteren in extra en onoverzichtelijke administratieve lasten voor u als werkgever, wanneer u gebruik maakt van werknemers vanuit verschillende landen.

De zogenoemde Aldewereld en Kik jurisprudentie zullen niet langer relevant zijn voor soortgelijke casussen die spelen na 1 januari 2010 (de inwerkingtreding van de nieuwe Verordening). Voor casussen die zijn aangevangen vóór 1 januari 2010 en voortduren na 1 januari 2010 is het overigens nog mogelijk dat het overgangsrecht van toepassing is, op basis waarvan de uitwerking van Verordening 1407/81 nog van toepassing is voor een maximale periode van 10 jaar.

Casus
In de betreffende zaak gaat het om een inwoner van Letland met de Letse nationaliteit die werkzaam was voor een Nederlandse werkgever. Hij verrichtte in 2013 zijn werkzaamheden aan boord van een schip dat een niet-EU vlag voer (Bahama’s) buiten Europees grondgebied. In geschil is of de werknemer in deze periode onderworpen was aan de Nederlandse volksverzekeringen. De inspecteur stelde dat op basis van de Aldewereld jurisprudentie de Nederlandse wetgeving, van het land is waar de werkgever is gevestigd, van toepassing is. Dit is tevens in lijn met het recente arrest Kik.

Conclusie A-G Wattel
De A-G is echter van mening dat de hierboven genoemde jurisprudentie slechts een aanwijsregel formuleert in de situatie waarin een individu voldoende banden heeft met de Europese Unie om onder haar sociale zekerheidsrecht te vallen, maar waarin geen van de aanwijsregels van toepassing zijn. Volgens A-G Wattel ‘zijn deze arresten een rechterlijke improvisatie om te voorkomen dat de Verordening niet aan zijn doel kan beantwoorden.’ In EG Verordening 1408/71, de Verordening waaronder bovengenoemde arresten zich hebben voorgedaan, was namelijk geen specifieke aanwijsregel opgenomen voor dergelijke gevallen. Echter, in EG Verordening 883/2004 is een restbepaling opgenomen (artikel 11 lid 3 sub e). Er is discussie over of dit artikel niet slechts beperkt is tot inactieven en postactieven, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de toelichting op de basisverordening. Volgens de A-G is dit niet het geval, omdat dit niet naar voren komt uit de tekst van het artikel en de (summiere) toelichting daarop. De toepassing van het restartikel resulteert vervolgens in het aanwijzen van de wetgeving van het woonland van de werknemer (i.e. de Letse), waardoor de Nederlandse sociale zekerheidswetgeving niet op dit individu van toepassing is. A-G Wattel geeft de Hoge Raad dan ook mee om de prejudiciële vragen als volgt te beantwoorden.

  1. EG Verordening 883/2004 wijst in een geval zoals dat van belanghebbende de wetgeving van de woonstaat aan;
  2. Niet onderzocht hoeft te worden of de Letse wetgeving voorziet in aansluiting van de belanghebbende bij enig stelsel van sociale zekerheid voor de bedoelde periode.

Tot slot
Momenteel is de Aldewereld en Kik jurisprudentie vastgelegd in de Nederlandse nationale wetgeving. Deze regels stellen dat EU onderdanen, woonachtig in een andere lidstaat dan Nederland, in dienst bij een Nederlandse werkgever en werkzaam buiten de EU, zijn onderworpen aan de Nederlandse volks- en werknemersverzekeringen. Indien de conclusie van de A-G wordt gevolgd door de Hoge Raad, zullen deze bepalingen hun waarde verliezen. Individuen in een dergelijke situatie zullen dan sociaal verzekerd raken in hun woonland. Totdat de Hoge Raad arrest wijst zal echter op basis van Nederlandse wetgeving het uitgangspunt zijn dat werknemers zoals in de positie van de Letse werknemer verzekerd zijn in Nederland.

Contact
Wij brengen ontwikkelingen op dit vlak zo snel mogelijk onder uw aandacht. Voor meer vragen hierover kunt u contact opnemen met Wendy Toonen, specialist internationale sociale zekerheid, tel: +31 (0) 88 792 44 33 en/of Lisa Haans, specialist olie & gas, tel +31 (088) 792 63 66.

NIS bijeenkomst op 7 september a.s. in teken van ‘Handreiking Zorgschade’

Op donderdag 7 september a.s. vindt van 16.00 tot 21.00 uur een bijeenkomst plaats van beroepsvereniging NIS bij Van der Valk in De Bilt (De Biltsche Hoek). Tijdens deze bijeenkomst, waarbij De letselschade Raad als gastheer optreedt,  zullen verschillende sprekers ingaan op de noodzaak van en de totstandkoming van de Handreiking Zorgschade. Onlangs werd het concept van de Handreiking goedgekeurd en de definitieve versie zal later dit jaar worden gepresenteerd op De Letselschade Raadsdag.

Deborah Lauria, directeur van De Letselschaderaad, zal een korte introductie geven over de avond en het werk van De Letselschaderaad. Prof. Siewert Lindenbergh, hoogleraar Privaatrecht ESL aan de Erasmus Universiteit, zal n zijn presentatie ingaan op de weg naar de totstandkoming van de Handreiking. Hij geeft onder meer antwoord op vragen als ‘Hoe komt zo’n handreiking nu tot stand?’, ‘ Wat heb je nodig en voor wie maak je nu deze Handreiking?‘ en gaat in op het vele denkwerk, overleg en terugkoppeling dat is voorafgegaan aan de totstandkoming van de handreiking. Aan de hand van casuïstiek zullen vervolgens Erwin Audenaerde, arbeidsdeskundige bij Heling & Partners en  medeschrijver van de Handreiking, en Linda Renders, ergotherapeute bij Trivium advies , de handreiking doornemen. Zij gaan in op vragen als ‘Hoe steekt de handreiking in elkaar?’,  ‘Hoe is de werking van de handreiking nu in de praktijk?’, Waar kun je de handreiking voor gebruiken?, Welke stappen moeten worden ondernomen in de handreiking? en ‘Hoe werkt de handreiking in ons voordeel en in beginsel voor het slachtoffer?’.

In de peiling: Wat was voor u het meest opvallende vaknieuws deze zomer?

 

Komkommertijd of niet, ook tijdens uw vakantie ging het verzekerings- en schaderegelingsnieuws gewoon door? Wat was volgens u het meest opvallende vaknieuws in juli en september. We hebben voor u een selectie gemaakt uit het nieuws dat eerder op website en in de nieuwsbrief van Risk & Business verscheen. We zijn benieuwd naar uw antwoord.   Vul de poll hieronder in of doe dat op de website  www.riskenbusiness.nl

Het meest opvallende vaknieuws deze zomer is:

 

0 OvV: Onderzoek vanwege fipronil in voedselketen;

0 Verzekeraars onderzoeken mogelijkheid tot extra inspecties bij veehouderijbedrijven

0 Bruce Verweij draagt leiding 104-jarig familiebedrijf over aan drie medewerkers

0 Britse regering wil organisaties beboeten die te weinig doen om hacks en datalekken te voorkomen

0 Aon Nederland neemt Unirobe Meeùs Groep over

0 De Letselschade Raad werkt aan code beroepsziekte

0 Stichting Salvage: Aantal grote wietbranden blijft onverminderd hoog

0 Onderzoek Lloyds: Schadelast cyberaanval kan net zo hoog uitvallen als bij superstorm Sandy in 2012

0 Onderzoek Berenschot: Ernst aanvaring stuw Grave te laat ingezien

0 W.A. Hienfeld opnieuw winnaar ‘Aon Claims Award’

 

 

Bedankt voor uw medewerking

Uitslag vorige poll: Brits initiatief  om slecht tegen cyberaanvallen beveiligde bedrijven te beboeten, verdient ook hier navolging!

De Britse regering wil organisaties in de publieke sector die te weinig doen om cyberaanvallen, datalekken en andere computerstoringen een boete opleggen. Volgens de lezers van Risk & Business is dit een goed initiatief dat navolging verdient in Nederland. Alle respondenten waren het op de een of andere manier eens  met de stelling. Het overgrote deel van hen vinden een dergelijke boete alleen geschikt voor bedrijven in de publieke sector, zoals ziekenhuizen, nutsbedrijven en andere overheidsinstellingen. Een enkeling spreekt ook van een goed plan voor alle organisaties en bedrijven. Ongeveer een kwart spreekt van een goed initiatief, maar praktisch oncontroleerbaar en dus niet goed uitvoerbaar.

 

 

Klant Wordt Écht Koning Met On Demand Verzekering

In het recente verleden verkondigden bedrijven graag dat de klant ‘koning’ is vanwege bijvoorbeeld snelle levering of goede service, maar de ‘specs’ van het product werden bepaald door de aanbieder. Als klant kocht je het… of niet. Dat is radicaal aan het veranderen. Een mooi voorbeeld hiervan is de on demand verzekering.

De klant bepaalt precies wat hij wil en wanneer. Leveranciers faciliteren de vraag op basis van geavanceerde technologie. Neem  muziekdiensten: de gebruiker bepaalt wanneer hij welke muziek wil horen en stelt zijn eigen collecties samen. De aanbieder helpt daarbij door op basis van eerder gemaakte keuzes suggesties te doen.

Hetzelfde principe geldt voor nieuws: wie leest er nog een ochtendkrant voor het nieuws? Nieuws wordt vrijwel realtime verspreid en is beschikbaar op het moment dat het de lezer uitkomt. De films en series van Netflix, HBO en andere diensten: idem-dito.  Particulieren en bedrijven schakelen massaal over op Software as a Service. Kleding, elektronica, kruidenierswaren: de koning bepaalt wanneer hij wil winkelen, wanneer hij zijn bestelling wil ontvangen en heeft online ongekende keuzemogelijkheden tot zijn beschikking. Technologie maakt dit mogelijk.

InsurTech

Met technologie als motor ontwikkelt ook de dienstverlening in de verzekeringssector zich razend snel. Dit wordt ‘Insurtech’ genoemd. Hier wordt de klant echt koning door de opkomst van ‘on demand verzekeringen’.

Verzekeraars, maar vooral technologische startups komen met initiatieven op dit gebied. Tijdens DIA Amsterdamin mei 2017, het 2-daagse insurtech en innovatie event, toonden zo’n honderd bedrijven de ontwikkelingen waaraan zij werken en die al in de markt worden ingezet. Vaak zijn er ‘gevestigde’ verzekeraars betrokken voor de dekking. Het hele ‘frontoffice’ wordt verzorgd door technologie providers zoals TROVInsureapp, of Metromile, die razendsnel groeien in omvang en werkgebied.

On Demand verzekering

Deze en andere providers ontwikkelen de technologie die on demand dekking mogelijk maakt. Nu nog vooral voor specifieke goederen die traditioneel misschien meeverzekerd zijn in de inboedelverzekering, reisverzekering of autoverzekering. Via een app wordt het te verzekeren object – een camera bijvoorbeeld – aangeboden . Op basis van beschikbare databases in de cloud, bepaalt het systeem de waarde en het risico en ontvangt de eigenaar direct een premie voorstel, waarna hij de verzekering eenvoudig ‘aanzet’.

Wil je een camera alleen verzekeren voor het weekeindje Ardennen en leg je ‘m daarna weer veilig in de kast? Dat kan, de premie en de dekking worden aangepast en de verzekering eindigt op het afgesproken tijdstip. De mogelijkheden zijn oneindig en de ontwikkeling staat nog aan het begin. Het systeem, dat gekoppeld is aan een smartphone, kan de lifestyle van de eigenaar leren kennen en op basis daarvan aanbiedingen doen en het risico bepalen. Op Schiphol kan de app eraan herinneren dat de dure camera nog niet is verzekerd, wie in zijn auto stapt kan een bericht ontvangen dat er aan herinnert de ‘dekking-per-kilometer’ te activeren en wie zich in Rome met de metro verplaatst, ontvangt een waarschuwing dat er zakkenrollers zijn gesignaleerd, terwijl gelijktijdig misschien de premie en de dekking tijdelijk worden aangepast.

Verzekeringsfraude bestrijden

Inmiddels bieden verschillende providers van insurtech onder eigen naam verzekeringsproducten aan in samenwerking met underwriters. Andersom zoeken verzekeraars samenwerking met deze providers om onder een eigen label dit marktsegment – voor 80 % bestaand uit zogenaamde ‘millennials ‘, geboren na 1980 – te ontwikkelen.

Er verandert dus veel. Wat niet verandert is het risico op misbruik. Fraudepreventie en detectie zijn nog steeds nodig. Ook hierbij is technologie de kern. Hoe bepaal je bijvoorbeeld of de camera uit het eerdere voorbeeld, niet vorige week al verdween? Hoe bepaal je of het aangeboden risico daadwerkelijk eigendom is van de persoon die de app gebruikt en weet je voldoende van hem of haar om het risico en de premie te kunnen bepalen?

Er zijn al heel wat stappen gezet om deze vragen te voorzien van adequate antwoorden. Maar de ontwikkelingen gaan sneller dan ooit. Niet alleen in de techniek zelf, maar ook in de wijze waarop consumenten omgaan met de aangeboden techniek en de manier waarop zij hun keuze voor producten maken. De koning claimt zijn troon. Verzekeraars en technologieproviders moeten samen denken, ontwikkelen en marketen om deze nieuwe werkelijkheid rendabel vorm te geven.

4-9-2017 Beveiligingsmiddag – bent u nog up-to-date!

Register Risicodeskundige

Locatie: Vebon Zoetermeer

Hierbij nodigen wij u van harte uit voor deelname aan de NIVRE cursus Scheepvaart en Techniek, Module 2 – Scheepscasco en overige technische verzekeringen. Cursus Module 2 – Scheepscasco en overige technische verzekeringen Doelgroep : Kandidaat NIVRE Register-Experts in de branche Scheepvaart en Techniek Datum : vrijdag 15 september 2017 Tijdstip : 09.30 – 16.30 uur Locatie : NIVRE, Boompjes 251, 3011 XZ Rotterdam Kosten : EUR 500,00, excl. BTW, incl. cursusmateriaal, deelnamebewijs, lunchbuffet en examenkosten Doelgroep Deze module is verplicht gesteld ten behoeve van inschrijving in het Register van de branche Scheepvaart en Techniek als NIVRE Register-Expert. Inhoud Tijdens deze eendaagse cursus komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod: • Zeecascoverzekeringen • Aanbouwverzekeringen • CAR-verzekeringen • Andere technische verzekeringen Voorbereiding/zelfstudie Wij attenderen u er met klem op dat u, voorafgaande aan de training, de hoofdstukken 1, 2 en 3 van het cursusboek goed bestudeerd dient te hebben. De hoofdstukken 4 en 5 dienen gelezen te zijn. Wanneer de trainer opmerkt dat dit onvoldoende is gedaan, riskeert u dat u niet aan het examen mag deelnemen! Examen Examen : vrijdag 6 oktober 2017 Locatie : NIVRE, Boompjes 251, 3011 XZ Rotterdam

19-9-2017 NIVRE – Bedrijfsbezoek GBS Gearbox Services Int.

Branche Scheepvaart en Techniek

Locatie: GBS Gearbox Services international Inschrijven via het extranet

20-9-2017 Seminar Actualiteiten in ons vakgebied

Branche Toedrachtonderzoekers / Geassocieerd register Coördinatoren Fraudebeheersing

Locatie: Postillion Hotel Utrecht Bunnik Inschrijven via het extranet

3D printen; hype, mythes en kansen Doelgroep : Motorvoertuigen Datum : 27 september en 5 oktober 2017 Tijd : 19.00 uur – 22.00 uur Locatie : Apeldoorn en Helmond PE-punten : 2 Inhoud Een interactieve presentatie over 3D printen, toegespitst op de Automotive branche. Spreker De presentatie wordt verzorgd door ir. René Groothedde, onafhankelijk adviseur 3D Printen. René Groothedde is in Delft afgestudeerd als vliegtuigbouwkundig ingenieur. Tien jaar in instrumentatie bedrijven en een “turnaround” van een MKB bedrijf als directeur waren de opmaat tot het acht jaar leiden van een Europese industrie branchevereniging in Brussel. Terug in Nederland werd René benoemd als directeur Markt bij TNO. Ruim zeven jaar geleden is René Groothedde zijn eigen advies bedrijf ZiN begonnen. Zo heeft hij verschillende opdrachten uitgevoerd waaronder het opzetten van het Rapid Manufacturing Center (RMCenter). Ook ondersteunt hij de Europese Commissie als onafhankelijk expert. René is op het gebied van 3D printen spreker op verschillende bijeenkomsten en geeft een 3-daagse modulair opgebouwde cursus die hij zelf heeft opgezet. Momenteel is René ook projectleider van enkele 3D printprojecten bij Saxion en ondersteunt hij het opnemen van 3D printen in het curriculum van Saxion en ROC Twente. Programma 19.00 uur – 19.30 uur Ontvangst en registratie 19.30 uur – 20.30 uur Presentatie deel 1; Wat is 3D printen, is het een hype? Worden mythes ontzenuwt? 20.30 uur – 20.45 uur Klein pauzemoment 20.45 uur – 21.45 uur Presentatie deel 2; Spare parts, 3D printen Automotive, toekomst trends 21.45 uur – 22.00 uur Toetsmoment / einde bijeenomst Locaties 27 september 2017 : Hotel Van der Valk Apeldoorn, Van Golsteinlaan 20, 7339 GT – Apeldoorn 05 oktober 2017 : Automotive Campus, Automotive Campus 30, 5708 JZ – Helmond Toetsing NIVRE is voornemens om vanaf 2018 de NIVRE evenementen af te sluiten met een multiple choice toets. Dit jaar worden bij alle branches pilots gedraaid. In het kader hiervan zal ook deze bijeenkomst afgesloten worden met een (pilot) toets in de vorm van 10 multiple choice vragen. Aan en afmelden Deze bijeenkomst wordt expliciet georganiseerd voor NIVRE ingeschrevenen van de branche Motorvoertuigen. Aanmelding geschiedt uitsluitend middels Extranet. Na aanmelding krijgt u automatisch een e-mailbericht en barcode ter bevestiging. De barcode dient als inschrijfbewijs. In geval van annulering dient u zichzelf tijdig in Extranet af te melden. Indien u zich niet van te voren of geheel niet afmeldt zijn wij genoodzaakt € 25,00 (excl. BTW) in rekening te

8-9-2017 Seminar Verzekeringsrecht

Branches Aansprakelijkheid-Technische Varia / Agrarisch / Monitoring Bouw&Infra

Locatie: Hotel Vianen Inschrijven via het extranet

 

Indien u dit bericht van CMS niet goed kunt lezen of de links werken niet, bezoek dan de webversie van dit bericht.

 

CMS | Seminar D&O | 21 september 2017

 

 

Seminar bestuurdersaansprakelijkheid in faillissement en D&O verzekering
Geachte heer Van Stigt Thans,

Op donderdagmiddag 21 september 2017 organiseert de CMS Insurance sectorgroep een seminar over aansprakelijkheids- en verzekeringsaspecten van bestuurders en commissarissen in geval van faillissement van de BV of NV.

Het seminar zal met een plenaire sessie worden geopend door advocaat en curator Marc van Zanten (CMS), curator in het faillissement van o.a. McGregor. Marc zal een toelichting geven op een nieuwe wijze waarop het oorzakenonderzoek in faillissementen kan worden verricht en de rol van dat onderzoek bij de besluitvorming van de curator met betrekking tot de bestuurdersaansprakelijkheid. Bij deze nieuwe vorm, waarbij het onderzoek wordt verricht door diverse externe deskundigen, wordt gebruik gemaakt van nieuwe technieken (o.a. big data onderzoek en survey’s). Deze onderzoeksvorm wordt op dit moment toegepast in de faillissementen van McGregor, V&D en Macintosh.

Workshop 1 – bestuurdersaansprakelijkheid en faillissement vanuit het perspectief van de curator

In deze workshop komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • de rol van de curator en de rechter-commissaris
  • acties van individuele schuldeisers
  • bewijsvermoedens van onbehoorlijk bestuur

Workshop 2 – faillissement en verzekering
In deze workshop komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • beslag onder verzekerde som
  • claims-made polis en verlenging dekkingsperiode
  • curator als verzekerde

De workshops zullen worden gegeven door:

  • Bas Baks (CMS)
  • David Bos (CMS)
  • Leonard Böhmer (CMS)
  • Robbert van Brakel (CMS)

We sluiten het seminar af met een borrel.

Aanmelden kan via onderstaande registreerbutton. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

We verwelkomen u graag op 21 september a.s.

Registreer
Contact
@CMS_LawTax
LinkedIn
Website
Mail
Evenementdetails
21 september 2017
14:30 uur – 17:15 uurLocatie:
CMS Utrecht
Newtonlaan 203
3584 BH Utrecht
Route | Google Maps

Registreer
Add to calendar
Opleidingspunten
Deel dit bericht
Twitter
Mail

 

 

Programma
14:30 uur Ontvangst
15:00 uur Welkom en plenaire inleiding door Marc van Zanten, curator in het faillissement van McGregor
15:25 uur Workshop ronde 1
16:10 uur Pauze
16:25 uur Workshop ronde 2
17:10 uur Plenaire afsluiting
17:15 uur Borrel

 

 

Contact
Bas Baks
Advocaat | Partner
T +31 30 2121 202
E bas.baks@cms-dsb.com
David Bos
Advocaat
T +31 30 2121 590
E david.bos@cms-dsb.com
Leonard Böhmer
Advocaat | Partner
T +31 30 2121 710
E leonard.bohmer@cms-dsb.com
Robbert van Brakel
Advocaat
T +31 30 2121 334
E robbert.vanbrakel@cms-dsb.com
Marc van Zanten
Advocaat | Partner
T +31 20 3016 362
E marc.vanzanten@cms-dsb.com
Mirjam Vastenholt
Business Development & Communications
T +31 30 2121 598
E events@cms-dsb.com

 

 

Evenementenagenda
14/09/2017 CMS Compliance Academy – Sancties en export controls
21/09/2017 Bestuurdersaansprakelijkheid in faillissement en D&O verzekering
05/10/2017 CMS Compliance Academy – Privacy en dataprotectie
09/10/2017 Actualiteiten Insolventierecht en zekerheden
13/11/2017 IPR
16/11/2017 Ontbijtseminar Real Estate: Opstellen van huurovereenkomsten winkelruimte
23/11/2017 Aansprakelijkheid, Verzekering en Schade
30/11/2017 CMS Compliance Academy – Big data

 

 

Focus
10 Things Every Insurer Should Know

The 2016 edition of 10 things every insurer should know is now available to download. In this updated publication, our European lawyers compare and contrast 10 key insurance issues across many of the jurisdictions in which we operate.

10 things every insurer should know

 

 

CMS Monaco
Monaco law firm joins CMS
CMS has added another key business location: PCM AVOCATS, one of the leading law firms in Monaco, has become part of CMS. This is the first time in the Monaco legal market that a local full-service law firm joins an international firm. Read more
Expertise
Insurance
Bent u verzekeraar, tussenpersoon, herverzekeraar of verzekerde, dan beweegt u zich in een wereld die onvoorspelbaar is en steeds sneller verandert. Onze ruim 100 verzekeringsspecialisten in meer dan 30 landen kennen uw markt en uw commerciële belangen. Lees meer

 

NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN

Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.
17 augustus 2017

Wereldwijd moet één op de vier bedirjven gemiddeld 88 dagen wachten voordat ze hun nota’s betaald krijgen. Nederland hoort tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen: gemiddeld binnen 46 dagen. Vorig jaar was het gemiddelde nog 54 dagen, zo bleek toen uit onderzoek van PwC. Het onderzoek van Euler Hermes naar het wereldwijde betaalgedrag is gebaseerd op gegevens van 27.000 beursgenoteerde bedrijven verspreid over de hele wereld.

De top 3 van sectoren die het slechtst betalen zijn: elektronica, machinebouw en de bouw. De wachttijd bedroeg gemiddeld wereldwijd in 2016 respectievelijk 88, 87 en 82 dagen. Ook farmacie scoorde met 80 dagen beroerd. Snelle betalers zijn te vinden in de agri-sector.  Walter Toemen, directeur Risk van Euler Hermes Nederland: “Er wordt steeds meer geld opgepot. Vorig jaar werd een nieuw record bereikt. Als we de financiële instellingen niet meetellen, stond er bij alle bedrijven samen $7 biljoen aan cash geparkeerd. Dat was bijna 3% meer dan het jaar daarvoor. Sinds de financiële crisis van 2008 verdubbelde het niveau.”

Volgens Toemen is er een kentering gaande in de wereldeconomie. Hij wijst op de faillissementscijfers. “De afgelopen drie jaar was er sprake van een substantiële daling. Ook dit jaar zal het aantal faillissementen wereldwijd nog minimaal dalen (-1%). Maar volgend jaar verwachten wij voor het eerst weer een stijging.”

Verontrustend vindt Toemen het aantal grote bedrijven dat failliet gaat. “Dan hebben we het over bedrijven met een omzet hoger dan 50 miljoen euro. Het aantal faillissementen in die categorie steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met 68%. Dat is een trend die al langer gaande is. Het venijnige bij die grote faillissementen is dat er hele ketens aan leveranciers door geraakt worden. Dit domino-effect is een toenemend gevaar.”