Horeca: Meer omzet voor bijna alle branches

 

De horeca zet nu al vier jaar achtereen elk kwartaal meer om. Ook de werkgelegenheid nam toe. Daarnaast werd er meer in hotels overnacht dan in dezelfde maanden een jaar eerder. Het ondernemersvertrouwen brak het in het vorig kwartaal gevestigde record. Ten slotte waren er in de horeca duidelijk minder faillissementen dan in het eerste kwartaal van 2017. Ook het aantal starters en stoppers nam af ten opzichte van de vorige periode.

De ontwikkeling van de totale horeca lag in het tweede kwartaal 8,1% hoger dan in het vorige kwartaal. Bijna alle branches binnen de horeca boekten meer omzet. De groei was wederom het sterkst bij fastfoodrestaurants, ijssalons etc. (11,7 %). De restaurants volgden met 9,5% en de hotels met 9,1%, Ook de cafés, inclusief koffiebars en eetcafés, deden met 5,6% opnieuw goede zaken. De enige negatieve ontwikkeling (-1,4 procent) deed zich voor bij de kantines en catering. In de hele branche kwamen er dit kwartaal per saldo ruim 500 bedrijven bij; in het eerste kwartaal van 2017 waren dat er iets minder dan 500. Het totale aantal bedrijven in de horeca komt daarmee op 54.400.

Prijzen, vacatures en faillissementen

De prijzen lagen 2,7% hoger dan een jaar eerder. De omzetgroei van de traditionele horeca wordt voor ongeveer een derde veroorzaakt door de prijsstijging en twee derde door de toename van het aantal consumpties en overnachtingen. De prijsontwikkeling van de traditionele horeca ligt nu al drieënhalf jaar boven de inflatie. Ook de werkgelegenheid in de horeca is toegenomen en stonden een recordaantal vacatures open. Er gingen 61 horecabedrijven failliet, 24 minder dan in het voorgaande kwartaal. Ook ten opzichte van een jaar eerder was aantal faillissementen ook minder (20).

Het vertrouwen van de horecaondernemers is voor het vierde kwartaal op rij toegenomen. Per saldo verwacht 17% van de horeca-ondernemers in het derde kwartaal een toename van de omzet. Door per saldo 10% van de ondernemers wordt een verbetering van het economisch klimaat voorzien. Verder is het aantal ondernemers dat voor het derde kwartaal een toename van de personeelssterkte verwacht groter dan het aantal met een negatieve verwachting. Per saldo verwacht 20% van de horeca-ondernemers een groei van het personeelsbestand. Tot slot verwacht per saldo 10 procent van de ondernemers een stijging in de verkoopprijzen door te voeren.

Verschillen per segment

Hotels/pensions/conferentieoorden: Al vier jaar groeit de omzet elk kwartaal ten opzichte van een jaar eerder; het laatste kwartaal met 9,1% In de hotelbranche gingen net als in de drie vorige kwartalen vier bedrijven failliet tegen zeven een jaar eerder. Met 115 oprichtingen en 45 opheffingen kwamen er dit kwartaal per saldo 70 hotels bij.

Restaurants: Omzet groeide met 9,5%, de prijzen met 1,8% en het aantal verkochte consumpties met 7,6%. Daarmee vormen restaurants op fastfoodketens (incl. ijssalons etc.) na de grootste groeier binnen de horeca. De omzet groeide zelfs voor het 7e jaar op rij. Er gingen 29 restaurants failliet, 14 minder dan in het vorige kwartaal en 12 minder dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Fastfoodrestaurants: Zij boekten voor vierde kwartaal op rij grootste omzetstijging binnen de horeca, het laatste kwartaal met 11,7%. Daarvan kwam 7,9 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte consumpties. De prijzen van fastfood, snacks en afgehaalde of bezorgde maaltijden groeiden met 3,5%. Er werden acht bedrijven failliet verklaard, nagenoeg evenveel als in de vorige elf kwartalen.

Kantines en catering: Omzetdaling van 1,4%, waarmee de branche net als vorig kwartaal de enige daler binnen de horeca is. Er gingen vijf bedrijven failliet, één meer dan een kwartaal eerder en drie meer dan een jaar eerder. Het saldo van oprichtingen (360) en opheffingen (175) van kantine-exploitanten en cateraars kwam uit op 185.

Cafés /koffiebars: Voor het 9e kwartaal op rij groeide de omzet, het afgelopen kwartaal met 5,6%. Er werden 3,5% meer consumpties genuttigd en de prijsstijging van 2% is gelijk aan vorig jaar. Er gingen 15 cafés en koffiebars failliet, acht minder dan het vorige kwartaal en zeven minder dan een jaar eerder. Het saldo van oprichtingen (150) en opheffingen (155) van cafés en koffiebars kwam uit op min 5.

Economisch beeld positief

Consumenten hebben in Q2 2,5% meer besteed dan een jaar eerder, de 13e kwartaalgroei op rij. De toename betrof vooral kleding, elektrische apparaten en aan de inrichting van hun huis en daarnaast aan diensten, zoals horeca. Het consumentenvertrouwen bereikte met 26 de hoogste waarde in ruim 16 jaar en lag ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-3). Over de algemene economische situatie zijn consumenten sinds 2014 onafgebroken positief. De koopbereidheid bereikte augustus met 11 de hoogste waarde sinds september 2007 en was de afgelopen twee decennia gemiddeld min 1.