Hoogste aantal containers gelost in Rotterdamse haven sinds 2011; bijna helft komt met ‘containereuzen’

Foto CBS:

Vorig jaar werden er in de Rotterdamse haven 5,305 miljard containers gelost, het hoogste aantal in de afgelopen vijf jaar. Dat zijn er 114 miljoen stuks meer (+ 2,2%)  dan de 5,191 miljard containers die in 2015 in de grootste haven van Europa werden afgeleverd en zelfs 383 miljoen stuks (+ 7,8%) meer dan de 4,922 miljard containers in 2013. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe analyses van bestaande en nieuwe (big data) bronnen in het innovatieprogramma.

Wat daarin verder opvalt is dat er de afgelopen jaren steeds meer containers worden vervoerd naar Rotterdam vis zogeheten ‘containerreuzen’, containerschepen  die meer dan 10.000 TEU (de standaardeenheid voor zeecontainers) kunnen vervoeren. In 2011 kwam een op de zes (16,1%) containers via een containerreus aan, een jaar later was dat opgelopen tot ruim een vijfde( 20,5%) en in 2013 meer dan een kwart (27,3%). In de jaren erna steeg het aandeel van containerreuzen  via 37% (2014), 43,7% (2015) naar 47,9% (2016).

In 2016 deden ruim 900 containerschepen van de grootste twee soorten de Rotterdamse haven aan om containers te lossen. Dat waren er 2,5 keer zoveel als in 2011. Deze containerreuzen voerden samen bijna de helft van de in Rotterdam geloste beladen containers aan.  Per bezoek lost een containerreus gemiddeld bijna 3.000 beladen containers op de Nederlandse kade. Het relatief kleine aantal containerreuzen, 8% van de containerschepen die komen lossen, voerden in 2016 ruim 2,5 miljoen TEU aan. De kleinere containerschepen voerden 2,8 miljoen TEU aan. In 2011 verzorgden de containerreuzen nog 16% van de containeraanvoer.

Afkomst en bestemming

De containerreuzen zijn vooral afkomstig vanuit Chinese havens en komen via andere Aziatische havens naar Europa, waar ze meestal ook in meerdere havens lossen. Van de containers die deze reuzen op de Rotterdamse kade zetten, gaat ongeveer 22% met andere zeeschepen naar andere zeehavens. Bij dit zogenaamde transshipment worden de containers verder vervoerd door gemiddeld 23 andere schepen. Deze vaak kleinere schepen brengen de containers dan vooral naar havens in andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk (20%), Rusland (16%), Ierland (11%) en Zweden (11%).