Fors hogere schadelast brengt resultaat schadeverzekeraars voor het eerst sinds jaren onder nul

 

 

Hoewel na een jarenlange daling schadeverzekeraars de premie-inkomsten zagen toenemen met 3% tot 11,7 miljard euro, kwam het technisch resultaat voor het eerst sinds jaren onder nul uit: min 3%. Dit wordt vooral toegeschreven aan de fors hogere schadelast. Naast ongeveer 100.000 branden, 300.000 waterschades en een miljoen schades aan voertuigen zorgde een extreme hagelbui in juni voor honderden miljoenen euro aan schade. De combined ratio kwam daardoor uit op 107%: van elke euro aan verdiende premie werd 7 eurocent meer aan schades uitbetaald, zo blijkt uit het financieel jaarverslag verzekeringsbranche van het Verbond van Verzekeraars

Iets meer dan een derde van de totale premieomzet uit schadeverzekeringen – 4 miljard euro – werd geboekt in de branche ‘motor’, 4% meer dan de 3,9 miljard euro een jaar eerder. Ook uit brandverzekeringen (3,5 miljard euro, + 2%) en overige variaverzekeringen (3,6 miljard euro, + 5%) werd een omzetgroei gerealiseerd, onder meer door groei uit aansprakelijkheidsverzekeringen met 3% tot 1,1 miljard euro. ‘Transport’ vormde de enige dissonant: de premieomzet liep met 12% terug tot 500 miljoen euro. Daar staat tegenover dat in dit segment het resultaat met het best verbeterde: + 9% tegen een negatief resultaat van 5% een jaar eerder. De combined ratio kwam uit op 92%.  Ook in ‘overige varia’ kwam het resultaat in de plus: +4% van de verdiende premie, wat lager was dan de 9% een jaar eerder. Ook hier zat de combined ratio aan de goede kant van de streep: 97%Dat kan niet worden gezegd van de brandtekening (109%) en motorvoertuigverzekeringen (+ 114%). Hierdoor kwam ook de brandtekening  ‘in het rood’: min 5% (was 0%). Het negatief resultaat in de branche  Motor viel nog slechter uit: min 10%, het derde achtereenvolgende jaar in de rode cijfers. Positief geluid is dat schadeverzekeraars de solvabliteit met 170% ruim boven de gestelde enorm van 100% wisten te houden.

Over de gunstige premie-ontwikkeling meldt het financieel jaarverslag: “Door hevige concurrentie op verzadigde markten staan de premies en de marges van schadeverzekeraars onder druk. Dit heeft geleid tot een jarenlange daling van het premievolume . In 2016 wordt deze trend doorbroken en zien we de totale premie voor de sector Schade weer toenemen. Deze stijging vindt vooral plaats bij Motor en Overige Varia, maar ook Brand laat een positieve ontwikkeling zien in vergelijking met de voorgaande jaren.” Desalniettemin was de stijging van het premievolume niet voldoende om het tij te keren. Als gevolg van o.a. sterk stijgende letselschades, meer regres door overheden en duurdere elektronica neemt de schadelast toe. Daarnaast was er in 2016 sprake van een hevige hagelbui die voor honderden miljoenen euro aan schade heeft veroorzaakt. De geleden schade stijgt in 2016 dan ook met 11% ten opzichte van 2015, waardoor het resultaat blijft dalen en negatief wordt, zowel voor als na herverzekering.

Over de ontwikkeling in de brandtekening meldt het financieel jaarverslag dat naast de felle onderlinge concurrentie in toenemende mate de concurrentie uit het buitenland een rol speelt. “Vooral in het zakelijk segment krijgen Nederlandse verzekeraars steeds meer te maken met concurrentie van grote buitenlandse spelers en staat daardoor de premie onder druk.” Aan de schadekant speelde vooral de hagelbuien in juni de sector parten. Daar staat in positieve zin tegenover dat de schadelast door woninginbraken sterk terugliep mede door de vermindering van het aantal woninginbraken met 14%. In de transport en logistieke branche daalden de premie-inkomsten vooral als gevolg van de internationale concurrentie, met name in de categorie ‘vervoerde goederen’.  De schadelast vertoonde een gunstige ontwikkeling waardoor de combined ratio aan de goede kant van de streep uitkwam. In de aansprakelijkheidstekening groeide de premieomzet met 3% maar liep he resultaat terug mede als gevolg van een toenemende schadelast door duurdere letselschades. Bij rechtsbijstandverzekeringen steeg het premievolume licht vooral door de bedrijvenarkt. Het resultaat schommelt de laatste jaren tussen de 12 en 18%. De reisverzekeringsbranche zag de inkomsten licht afnemen, voornamelijk door een afname van het aantal buitenlandse vakanties. Ook het resultaat daalde door gegroeide schadelast