In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ongeveer 390 miljoen euro uit (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In vijf jaar zijn de online aankopen bij Europese webwinkels met ruim 150% gegroeid. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie.
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren
in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17% hoger dan in hetzelfde kwartaal een
jaar eerder.
Bij de Nederlandse internetverkopen kan onderscheid worden gemaakt tussen pure
webwinkels en ‘multi-channelers’, winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit
is. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van
2019 ruim 12% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Bij de Nederlandse
multi-channelers was de online-omzet bijna 24% hoger.
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2% van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.