De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van dit jaar 2,7% hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,4% groter. Net als in vorige kwartalen waren vooral de internetverkopers en de branches in woninginrichting, zoals de meubel- en keukenbranche, verantwoordelijk voor de positieve omzetontwikkeling. Vanuit de foodsector kwam geen positieve impuls. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
De omzet van de detailhandel is al ruim 5,5 jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De laatste daling dateert van het vierde kwartaal van 2013, toen was de detailhandelsomzet voor het laatst lager (1,0%).
Omzet
foodsector gedrukt door lager volume
In de foodsector was de omzet in het tweede kwartaal 0,2% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig
jaar. De omzetontwikkeling werd gedrukt door een lager volume (-0,8%). De omzet van foodspeciaalzaken zoals
slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen was 2,4% lager, hun volume 3,0% lager. Bij supermarkten groeide de omzet
in het tweede kwartaal nog met 0,5%, maar nam
het volume af met 0,4%.
In de non-foodsector werd in het tweede kwartaal van dit jaar 2,4% meer omgezet dan in dezelfde periode in
2018. Vooral meubelwinkels (+9,2%) en
doe-het-zelf-, keuken- en vloerenwinkels (+4,8%) deden
goede zaken. Winkels in consumentenelektronica zetten 3,8% meer om. Daarentegen was de omzetontwikkeling
in het tweede kwartaal in de modebranches negatief. Winkels in schoenen (-2,9%) en kleding (-0,7%) verkochten minder. Ook speelgoedwinkels
moesten flink omzet inleveren (-18,3%).
Internetverkopen
winnen verder terrein
De verkopen via internet namen in het tweede kwartaal wederom veel sterker toe
dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het tweede kwartaal 18,2% hoger dan een jaar eerder. De sterkste
groei van de internetomzet was bij de multi-channelers. Voor die bedrijven is
de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de fysieke verkoop in
winkels. De internetomzet van de multi-channelers was in het tweede
kwartaal 23,2% hoger dan een jaar
eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de
omzet 14,7 procent hoger.
Ondernemersvertrouwen
detailhandel omlaag
Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het derde kwartaal
lager dan drie maanden eerder. De vertrouwensindicator daalde in deze periode
van 10,9 naar 7,6. De daling wordt vooral veroorzaakt door
verslechterde omzetverwachtingen. Rekende aan het begin van het tweede kwartaal
per saldo (het verschil tussen het aantal ondernemers dat een omzetstijging
verwacht en het aantal ondernemers dat een daling verwacht) nog bijna 38% van de detailhandelsondernemers op een
stijging van de omzet, aan het begin van het derde kwartaal ging per
saldo 3% uit van een omzetdaling.
Het percentage detailhandelsbedrijven dat last heeft van een tekort aan personeel daalde van 12,7 aan het begin van het tweede kwartaal tot 12,2% aan het begin van het derde kwartaal. Aan het begin van het vierde kwartaal vorig jaar bereikte het percentage detailhandelsbedrijven met personeelstekort een piek (16%).Het aantal faillissementen in de detailhandel nam dit jaar toe. Er gingen in het tweede kwartaal 98 detailhandelsbedrijven failliet, 15 meer dan in het eerste kwartaal