Detailhandel realiseert grootste omzetgroei in 11 jaar

In 2017 heeft de detailhandel 4,2% meer omgezet dan in het jaar 2016. Dat is de hoogste groei in 11 jaar en hoger dan de omzetgroei van 1,6% in 2016, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 3,1% hoger. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide met ruim 3%. Online is 19,5% meer omgezet. In de maand december is de omzet met 3,5% gegroeid. Zonder correctie aan koopdagen was de omzet van de detailhandel 1,5% hoger dan in december 2016.

De omzet van de detailhandel was in 2017 nog wel 0,5% lager dan in 2008. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis nog ruim 13%, terwijl de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen ruim 15% hoger ligt dan voor de crisis.De omzet van de winkels in non-food groeide in 2017 met 3,3%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,5% hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de drogisterijen en parfumerieën, de winkels in schoenen, lederwaren en kleding behaalden meer omzet dan in 2016. De winkels in consumenten-elektronica en in recreatie-artikelen boekten echter een omzetverlies. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2% meer omgezet dan in 2016. Het volume groeide met 1%. De omzetstijging van de supermarkten was groter dan die van de speciaalzaken. Verder was het volume bij de supermarkten hoger dan in 2016, maar bij de speciaalzaken lager.

In 2017 was de online omzet 19,5% hoger dan in 2016. Webwinkels hebben bijna 18% meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 22%.

Omzet deelbranches

Hieronder een overzicht van de omzetontwikkeling in de verschillende deelbranches  in 2017 (tussen haakjes het groei- of afnameercentage in 2016):

Food totaal                                        3,2% (1,8%)

Supermarkten                                  3,5% (1,8%)

Speciaalzaken                                   1,5% (1,0%)

Non-food totaal                                3,3% (0,5%)

Doe-het-zelf, keukens, vloeren       7,5% (3,5%)

Meubels en huishoudartikelen       4,5% (1,8%)

Drogisterijen, parfumerieën e.d.     3,4% (1,9%)

Schoenen en lederwaren                 2,3% (min 7,8%)

Kleding                                              1,5% (3,4%)

Recreatie-artikelen                    min 0,2% (min 0,5%)

Consumentenelektronica          min 2,1% (min 4,7%)