Daling consumentenvertrouwen zet door

De stemming onder consumenten is in januari 2022 voor de vierde maand op rij verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -28, tegen -25 in december. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde.Met -28 lag het consumentenvertrouwen in januari onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumenten waren in januari pessimistischer over de economie dan in december. De deelindicator economisch klimaat ging van -38 naar -43. Consumenten waren negatiever over zowel de economie in de komende twaalf maanden als die in de afgelopen twaalf maanden. 

Koopbereidheid verder omlaag

De koopbereidheid kwam in januari uit op -18, tegen -17 in december. Consumenten waren zowel negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden als over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Consumenten vonden in januari de tijd voor het doen van grote aankopen even ongunstig als in december. 

In januari vond 57% van de consumenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de tijdreeks in 2017. Het percentage dat verwacht dat de prijzen in de komende twaalf maanden sterker gaan stijgen, steeg van 33 in december naar 37 in januari.

Consumptie huishoudens groeit

In november 2021 hebben consumenten 8,7% meer besteed dan in november 2020, meldt het CBS. Vooral aan diensten gaven ze meer uit. In vergelijking met november 2019 besteedden consumenten 1,6% meer in november 2021.De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.  Consumenten hebben in november, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 14,2% meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in november 2020. Toen was de horeca de hele maand dicht. Pretparken, theaters, bioscopen, dierentuinen, bibliotheken, zwembaden en musea moesten in november 2020 ook vrijwel de hele maand sluiten. De consumptie van diensten was in november 2021 nog wel ruim 2% lager dan in november 2019. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

In november hebben consumenten 3,6% meer besteed aan duurzame goederen dan in november 2020. Vooral aan kleding en schoenen hebben ze meer uitgegeven. Verder hebben consumenten in november nagenoeg hetzelfde gespendeerd aan voedings- en genotmiddelen als in november 2020.Aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten, hebben consumenten 3,7% meer uitgegeven dan in november 2020. Consumenten verbruikten meer energie en gaven meer uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. In november 2021 was het kouder dan in november 2020.

Drie weken geleden meldde het CBS dat de detailhandel in november ruim 5% meer heeft omgezet dan in november 2020. Het verkoopvolume was 2,6% hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 7,4%, terwijl die van de foodsector gelijk bleef. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen