ADP: Marktpotentieel over de grens belangrijkste reden voor internationalisering; Nederlandse organisaties groeien relatief hard

Ondanks dat de Wereldhandelsorganisatie de voorspellingen over expansie in 2020 iets naar beneden heeft bijgesteld, kiezen organisaties – van groot tot klein – nog steeds massaal ervoor om internationaal uit te breiden. De belangrijkste reden (75%) is marktpotentieel over de grens. Als het gaat om personeel, dan zijn lagere loonkosten al lang niet meer het meest interessant voor expansie in het buitenland. Daarentegen is de beschikbaarheid van getalenteerd en gespecialiseerd personeel wel een van de meest genoemde overwegingen om internationaal uit te breiden. Dat blijkt uit het onderzoek Groeipijnen: de HR-uitdagingen bij internationale expansie onafhankelijk uitgevoerd door Economist Intelligence Unit in opdracht van HR- en salarisdienstverlener ADP.

Expansiedrift Nederlandse organisaties
In vergelijking met andere Europese landen groeien Nederlandse bedrijven relatief hard door in het buitenland uit te breiden. Bijna één op de tien weet hiermee het personeelsbestand zelfs meer dan te verdrievoudigen. De grootste groep (34%) van de Nederlandse bedrijven die over de grens gaan, zien hun personeelsbestand tussen 101% en 200% toenemen. “Dat organisaties in kleinere landen sneller kijken naar groeimogelijkheden over de grens is natuurlijk te verklaren. Groeicijfers van 200% of meer zijn mooi, maar bedrijven moeten wel begrijpen dat internationale uitbreiding een marathon is, geen sprint”, zegt Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland.

Uitbreiding dicht bij huis
De meeste bedrijven die over de grens gaan, blijven het liefst in de buurt. Met name in Noord-Amerika blijven uitbreidende organisaties het liefst dicht bij huis (84%). Dit geldt ook voor Europese bedrijven (69% kiest voor West-Europa, 51% voor Oost-Europa). Buiten het Europese continent ligt voor de helft van de respondenten Noord-Amerika het meest voor de hand. Brand: “Of je nu dichtbij of verder weg gaat, in HR-opzicht vereist uitbreiding in het buitenland altijd specifieke kennis van de markt en de cultuur. Het succes valt of staat met de grip op het internationale personeelsbestand. Met een uitbreiding of een overname ligt tunnelvisie voor veel HR-afdelingen op de loer. Terwijl je druk bezig bent met het aantrekken van nieuw toptalent in het buitenland, kan het door gebrek aan overzicht zomaar gebeuren dat je het contact met je beste medewerkers in andere gebieden verliest.”