Ondanks dat de Wereldhandelsorganisatie
de voorspellingen over expansie in 2020 iets naar beneden heeft bijgesteld,
kiezen organisaties – van groot tot klein – nog steeds massaal ervoor om
internationaal uit te breiden. De belangrijkste reden (75%) is marktpotentieel
over de grens. Als het gaat om personeel, dan zijn lagere loonkosten al lang
niet meer het meest interessant voor expansie in het buitenland. Daarentegen is
de beschikbaarheid van getalenteerd en gespecialiseerd personeel wel een van de
meest genoemde overwegingen om internationaal uit te breiden. Dat blijkt uit
het onderzoek Groeipijnen: de
HR-uitdagingen bij internationale expansie onafhankelijk
uitgevoerd door Economist Intelligence Unit in opdracht van HR- en
salarisdienstverlener ADP.
Expansiedrift Nederlandse organisaties
In vergelijking met andere Europese landen groeien Nederlandse bedrijven
relatief hard door in het buitenland uit te breiden. Bijna één op de tien weet
hiermee het personeelsbestand zelfs meer dan te verdrievoudigen. De grootste
groep (34%) van de Nederlandse bedrijven die over de grens gaan, zien hun
personeelsbestand tussen 101% en 200% toenemen. “Dat organisaties in kleinere
landen sneller kijken naar groeimogelijkheden over de grens is natuurlijk te
verklaren. Groeicijfers van 200% of meer zijn mooi, maar bedrijven moeten wel
begrijpen dat internationale uitbreiding een marathon is, geen sprint”, zegt
Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland.
Uitbreiding dicht bij huis
De meeste bedrijven die over de grens gaan, blijven het liefst in de buurt.
Met name in Noord-Amerika blijven uitbreidende organisaties het liefst dicht
bij huis (84%). Dit geldt ook voor Europese bedrijven (69% kiest voor
West-Europa, 51% voor Oost-Europa). Buiten het Europese continent ligt voor de
helft van de respondenten Noord-Amerika het meest voor de hand. Brand: “Of je
nu dichtbij of verder weg gaat, in HR-opzicht vereist uitbreiding in het
buitenland altijd specifieke kennis van de markt en de cultuur. Het succes valt
of staat met de grip op het internationale personeelsbestand. Met een
uitbreiding of een overname ligt tunnelvisie voor veel HR-afdelingen op de
loer. Terwijl je druk bezig bent met het aantrekken van nieuw toptalent in het
buitenland, kan het door gebrek aan overzicht zomaar gebeuren dat je het
contact met je beste medewerkers in andere gebieden verliest.”