ADP: Bijna één op de drie Nederlanders kijkt sinds corona beter naar het loonstrookje

Sinds de uitbraak van de coronapandemie kijkt bijna één op de drie (30%) werknemers in Nederland beter naar het loonstrookje en hun inkomen dan in de periode daarvoor. Ruim één op de tien (13%) geeft daarnaast aan dat zij gedurende de COVID-19-uitbraak moeite hebben met het beheren van hun huishoudboekje als het gaat om het salaris aan de ene kant en het op tijd betalen van rekeningen aan de andere kant.Dit blijkt uit het onderzoek People at Work 2021: a global workforce view uitgevoerd door het onderzoeksinstituut van HR- en salarisdienstverlener ADP.

Voor het onderzoek zijn 32.471 werknemers in zeventien landen, waaronder Nederland, bevraagd over actuele thema’s die spelen op de werkvloer. Daarbij is ook gekeken naar hoe werknemers en werkgevers tot nu toe zijn omgegaan met de COVID-19-pandemie en hoe zij denken over de toekomst.

Nederland scoort goed met betalingen
Als werknemers hun inkomen beter in de gaten houden, dan blijkt dat bijna de helft wel eens minder salaris ontvangt dan afgesproken. Bijna 10% van de Nederlandse respondenten geeft zelfs aan dat dit vaak gebeurt. In vergelijking met andere landen komt Nederland wel redelijk goed uit de verf, want wereldwijd gaat dit in 63% van de gevallen wel eens mis. Vooral bij jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar en bij werknemers met een essentieel beroep is dit vaker aan de orde. Dat ligt in lijn met late salarisbetalingen, want ook uit de cijfers blijkt dat jongeren en werknemers in essentiële beroepen vaker op geld moeten wachten dan hun collega’s die ouder zijn of in andere beroepen werken. In Nederland komt dit gelukkig veel minder vaak voor. Bijna driekwart van de werknemers in Nederland geeft aan dat zij zelden of nooit te laat worden uitbetaald.
\
“Het is belangrijk dat werkgevers dit soort primaire processen goed hebben ingeregeld. Uit andere recente onderzoeken blijkt ook dat financieel welzijn zeer bepalend is voor de manier waarop medewerkers functioneren. Zorgen over geldzaken, te late of onjuiste betalingen kunnen voor stress en een verminderde arbeidsproductiviteit zorgen”, zegt Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland.

Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat zij kunnen rekenen op financieel advies vanuit zijn of haar werkgever. Ook andere middelen worden steeds vaker ingezet om de financiën op orde te brengen. Ruim 45% van de ondervraagden wereldwijd geeft namelijk aan sinds de start van de coronapandemie één of meerdere apps te gebruiken om geldzaken te regelen. Voornamelijk de jongvolwassenen letten beter op hun geld sinds COVID-19. Zowel bij het gebruik van de apps als bij het beter bekijken van het loonstrookje springen zij eruit.

Meer dan de helft van de werknemers wil liever salaris per week of per dag
Opvallend is dat een ruime meerderheid (55%) van de werknemers liever vaker gespreid in plaats van één keer per maand het salaris wil ontvangen. Op dit moment geeft slechts 35% van de respondenten aan dat dit al gebeurt. Een trend die zich in mindere mate (30%) ook in Nederland laat zien. Brand: “Dit past wellicht in lijn met de eerdere conclusie dat sinds de coronacrisis steeds meer mensen moeite hebben om rekeningen op tijd te betalen en daarom het salaris liever gespreid willen ontvangen. Ook als het gaat om het aantrekken van toptalent, nu en in de toekomst, zijn dit interessante inzichten voor werkgevers om rekening mee te houden”.