Adfiz participeert in kader pilot ‘Veilig Zakelijk Internetten’ in onderzoek naar cybercrime in de branche

Samen met een aantal andere brancheorganisaties, waaronder Bouwend Nederland en Koninklijke Horeca Nederland, neemt Adfiz deel aan de pilot ‘Veilig Zakelijk Internetten’. Dit is een initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW om te investeren in de cyberveiligheid van het MKB.  “Om inzicht te krijgen in wat er op het gebied van cybercrime kenmerkend is in onze branche verricht de Haagse Hogeschool een onderzoek”, aldus Adfiz, dat hoopt op een grote participatie van zowel Adfiz-leden als niet-leden. “Hoe meer adviseurs meedoen hoe beter de hulpmiddelen kunnen aansluiten bij cyberrisico’s die kenmerkend zijn voor financieel advieskantoren.”

Studenten van de Haagse Hogeschool zijn gisteren van start gegaan met hun onderzoek onder o.a. Adfiz-kantoren met betrekking tot cybersecurity in het kader van de campagne ‘Veilig Zekelijk Internetten’.  Daarbij wordt onder meer onderzocht wat de bekendheid is met de risico’s en hoe men met de beveiliging tegen mogelijke cyberincidenten omgaat. Naar verwachting zullen de uitkomsten van het onderzoek binnen vijf, zes weken worden gepresenteerd, zo werd vorige week bekend gemaakt tijdens de derde editie van het Zakelijk Platform dat Adfiz gisteren organiseerde

Adfiz helpt financieel adviseurs in cyberdossier

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60% van ondernemend Nederland te maken heeft gehad met cybercrime. Daar vallen óók financieel advieskantoren en hun zakelijke klanten. Tijdens de bijeenkomst van het werd duidelijk gemaakt dat de brancheorganisatie financieel adviseurs op meerdere fronten helpt in het cyberdossier. Zo stond het  Adfiz Zakelijk Platform in het teken van cyberrisks, waarin dit onderwerp zowel vanuit de verzekeringstechnische als risicotechnische kant werd belicht. Ook biedt Adfiz de infographic ‘Cyberrisico’s voor ondernemers’ aan de branche aan, waarin de belangrijkste feiten en cijfers over cyberrisico’s staan. ‘Handig voor je eigen bedrijfsvoering, maar ook om klanten te overtuigen met cyberrisico’s aan de slag te gaan”, stelt Adfiz. De infographic is te bekijken op de website van Adfiz – www.adfiz.nl – en gratis te gebruiken.

Hierin valt onder meer te lezen dat cybercriminaliteit ondernemend Nederland 10 miljard euro per jaar kost, het tienvoudige van de schade door ‘gewone’ fysieke diefstal, en dat 60% van de ondernemers in ons land hiermee ooit te maken heeft gehad. De meeste schade wordt veroorzaakt door onderbrekingen van de operationele continuïteit (41%), derde partij- en privacy gerelateerde informatie (19%), verminderde betrouwbaarheid (18%), intellectueel eigendom (12%), strategische informatie (9%) en integriteit liquiditeiten (1%).

Adfiz’ infographic toont tevens aan dat de voorbereiding van ondernemers in ons land op mogelijke cyberincidenten matig is. Van alle ondernemers geeft 83% zelf aan niet volledig voorbereid te zijn op cybercrime; 55% van het MKB onderkent het gevaar niet en heeft niet of nauwelijks een idee hoe men informatie kwijt kan raken en 39% beschikt niet over een digitaal beveiligingsplan. Verder heeft een derde (33%) van de ondernemers geen regels voor sterke wachtwoorden en heeft een zelfde percentage niets afgesproken over omgang met klantgegevens. Met betrekking tot het online gedrag van medewerkers blijkt dat bijna een kwart (24%) dezelfde online opslag te gebruiken voor privé én zakelijk, 39% niet uitlogt op het werk, 25 % accountinformatie deelt en 33% uitnodigingen van onbekenden accepteert. Van alle gebruikers wordt 12% gehackt.

Tijdens de Adfiz-bijeenkomst werd ook aangegeven dat niet alleen cybercrime (47%) verantwoordelijk is voor de schade, maar dat ook systeemstoringen (29%) en menselijke fouten (25%) tot schadeclaims kunnen leiden. In de infographic geeft Adfiz een viertal tips om cybercriminaliteit te voorkomen/beperken:

  1. Inventariseer risico’s, bedreigingen en kwetsbaarheden;

2: Analyseer de mogelijke gevolgen voor je bedrijf en bestaande verzekeringsdekking;

3: Bepaal huidige en gewenste maatregelen; bespreek die met de medewerkers;

4: Evalueer regelmatig of de aanpak het gewenste resultaat heeft