Weg- en waterbouw worstelt met uitblijvende bouwplannen


Het herstel in de weg- en waterbouw blijft dit en komend jaar nog uit. Dat voorspellen economen van ABN Amro in een dinsdag uitgebracht bericht. Ze baseren zich op de huidige bouwplannen voor nieuwe wegen, tunnels, waterwegen of bruggen, meldt het FD vandaag. Dat de sector het juist nu lastig heeft, komt mede doordat de bedrijven geholpen zijn tijdens de crisis. In 2010 en 2011 haalde de overheid dankzij de crisis- en herstelwet veel bouwopdrachten naar voren om noodlijdende bouwbedrijven te behoeden voor faillissementen. Onder meer de ondertunneling van de A2 bij Maastricht werd uitgevoerd dankzij de wet. Ook de ontwikkeling van het spoor bij Den Bosch en de bouw van het laatste stuk van de snelweg A4 in Midden-Delfland zijn de crisiswet mogelijk gemaakt. Nu is de hoeveelheid opdrachten lager en duurt het nog even voor de aanleg van wegen weer op het oude niveau terugkomt. De Rijksoverheid investeert minder, en ook provincies kunnen het tij niet keren. Friesland is een grote opdrachtgever dit jaar, met veel investeringen in wegenbouw. Noord- en Zuid-Holland investeren ook aanzienlijk. Pas in de loop van 2017 zal de totale hoeveelheid werk in heel Nederland weer aantrekken, aldus de bank.

Woningbouw en PPS
De bouw van huizen is ondertussen wel in de lift. Deze sector profiteert van de opbloeiende woningmarkt. Vooral in de Randstad is er meer nieuwbouw. Het is daarmee de best presterende tak binnen de bouwsector. Ook de utiliteitsbouw trekt aan, maar in deze sector is de groei veel minder. Door de hoge leegstand onder kantoren en winkels is er nog weinig vraag naar nieuwe panden.Daarbij ziet de bank dat woningbouwbedrijven over het algemeen financieel geen slechte positie hebben. De kosten van bouwbedrijven zijn met 15,7% gedaald. Maar bij bouwbedrijven in de grond, water- en wegenbouw stegen de kosten tussen 2009 en 2014 juist met 7,2%. Hierdoor zijn de marges in die periode weggezakt. Het gevolg is dat deze sector langer de tijd nodig heeft om te herstellen.De overheid blijft zeker in de wegenbouw gebruik maken van publiek-private samenwerking (PPS). In deze meestal grote, langdurige projecten werkt de overheid nauw samen met de markt. Ook het onderhoud wordt meestal meegenomen in het project, waarbij de onderhoudscontracten vaak 20 tot 30 jaar lopen.

bron FD