Veiligheid, risicobeheersing en lagere schadelast drijfveren voor Aon voor initiatief met zelfrijdende auto’s

Voor Aon zijn een hogere veiligheid in het verkeer, een grotere risicobeheersing en een lagere schadelast, zowel materieel als letsel, de belangrijkste drijfveren om het initiatief te nemen voor de proef met zelfrijdende auto’s.  Dat vertelde Marc van Nuland, CEO bij Aon Risk Solutions, gisteren (16 maart) aan het begin van de grootschalige test met meer dan 50  zelfrijdende auto’s die gisteren plaatsvond tussen Amsterdam Zuidoost en Beesd.

Een van de problemen met de ‘autonome features’ zit niet in de techniek, maar in de bestuurder, stelde Aon’s topman.  “Op dit moment heeft slecht drie procent van het Nederlandse wagenpark dit soort veiligheidssystemen – zoals lane assist en adaptive cruise control – aan boord .Kortom, de techniek die nu al in auto’s zit wordt niet of nauwelijks toegepast, ingezet of gebruikt. Zou de inzet van de al bestaande veiligheidssystemen hoger zijn, dan zou het aantal ongevallen met 30% kunnen afnemen. In de toekomst kan het aantal ongelukken zelfs met 90 procent afnemen dankzij safety features.”  Hij ziet een rol weggelegd bij Aon om werkgevers te simuleren in het kader van hun zorgplicht het gebruik van (semi)zelfrijdende auto’s te bevorderen.

“De techniek van zelfrijdende auto’s heeft volgens Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions,  de wetgeving en de verzekeringsmarkt ingehaald. “Belemmeringen voor een bredere introductie van zelfrijdende technieken zitten niet zozeer in de techniek, maar in wetgeving en verzekerbaarheid. In de praktijk is er nog weinig bekend over wie aansprakelijk is bij een ongeluk met een zelfrijdende auto en hoe de voertuigen verzekerd kunnen worden. Ook ontbreekt het aan eenduidige internationale wet- en regelgeving.” De grootste drempel zit volgens Van der Meer bij de automobilist. “Die moet het vertrouwen krijgen in de techniek en het stuur uit handen durven geven.”  Wel is hij ervan overtuigd dat deze ontwikkeling ‘de verzekeringsbranche op zijn kant zetten’ en zal de aansprakelijkheid – en daarmee het polishouderschap  – verschuiven van de automobilist naar de fabrikant. “Ook zal de schadelast aanmerkelijk teruglopen, al is het lastig aan te geven met welk percentage.”

Aon spreekt van een succesvolle test, waarbij  ruim 50 semi-zelfrijdende auto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota, Volkswagen en Volvo in groepjes van vijf, zes op de A2 tussen Amsterdam Zuidoost (Aon)en Beesd (Volvo) en terug reden voor de vooralsnog grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare weg. De test is een initiatief van  Aon en de strategische partners Business Lease Nederland, RoyalHaskoningDHV en Prodrive Training die hiermee de invoer van zelfrijdende technieken willen versnellen. “De test is zonder noemenswaardige problemen verlopen en zet daarmee de deur open naar een bredere introductie van uiteindelijk volledig zelfrijdende voertuigen.”   De test op de A2 wordt de komende weken door de vier initiatiefnemers geanalyseerd en gedeeld met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.