TVM pleit ook in België voor bewustwording en inzet technologische hulpmiddelen tegen smartphonegebruik in het verkeer

Transportverzekeraar TVM Belgium vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk transportondernemers het gebruik van smartphones achter het stuur actief tegengaan, onder andere door bewustwording bij de chauffeurs, alsook door de inzet van technologische hulpmiddelen die reeds voorhanden zijn.,,Voor alle weggebruikers geldt dat gsm-gebruik achter het stuur onacceptabel is”, zegt Arjan Bos, CEO van de TVM groep. “Bellen geeft vier keer meer kans op een ongeval en bij sms’en of appen heb je zelfs 23 keer meer kans.”

Uit onderzoek van het Vias Institute bleek al dat mensen bij een handenvrije telefoon ook afgeleid zijn en minder naar verkeersborden en andere weggebruikers kijken. Volgens Vias gaan de meest voorzichtige schattingen ervan uit dat vijf procent van alle verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft te wijten is aan het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Dat zorgt jaarlijks voor minstens dertig doden en 2.500 gewonden in België.

Arjan Bos: ,,Bewustwording creëren voor verkeersveiligheid is ontzettend belangrijkDat is immers de eerste stap naar gedragsverandering. Bij meer dan negentig procent van de ongevallen met dodelijke afloop speelt menselijk falen een rol. Dat geeft aan dat er achter het stuur een wereld te winnen valt. Om die reden is TVM vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid al jarenlang actief op het gebied van preventie- en risicobeheer. Daarnaast doen we veel aan voorlichting bij onze klanten, maar ook via campagnes als de Ridders van de Weg. Aandacht voor de risico’s van whatsappen achter het stuur verdient de hoogste prioriteit.”

Overigens zijn er geen harde cijfers voorhanden over de relatie tussen het aantal ongevallen en ‘appende’ bestuurders. Die vijf procent is de meest voorzichtige schatting. Wel pleit Bos voor strenge controles door politie.Arjan Bos daarover: ,,Vrachtwagenchauffeurs zijn professionals en dienen zich op die manier te gedragen. Gelukkig zien we dat heel veel chauffeurs die verantwoordelijkheid nemen. Laten we niet vergeten dat vrachtwagenchauffeurs ook vaak ongelukken weten te voorkomen, juist door goed en tijdig te anticiperen. Een 100% waterdichte oplossing om het probleem aan te pakken is er niet. Temeer omdat het transportbedrijf als werkgever niet altijd een zicht heeft op het gebruik van privé toestellen door hun vrachtwagenchauffeurs. Sensibilisering en bewustwording zijn gewoon cruciaal.”

Er bestaan technologische hulpmiddelen die ervoor zorgen dat de telefoon alleen bij stilstand volledig te gebruiken is. Bos hoopt op navolging. ,,Het is vanzelfsprekend aan de politiek om te beslissen of dergelijke hulpmiddelen verplicht gesteld moeten worden, maar wat ons betreft is er niets belangrijker dan verkeersveiligheid.”

 

ee