TTLN en evofenedex raamt schades door files op 1,3 miljard euro; “kabinet, pak grote knelpunten snel aan

De economische schade door vertragingen in het vrachtverkeer is het afgelopen jaar verder gestegen naar maar liefst 1,3 miljard euro. Dit is een stijging van 3%. De totale schade van files op de snelwegen voor bedrijven bedroeg in 2017 983 miljoen tot 1,3 miljard euro – het hoogste niveau sinds de crisisjaren. Dit blijkt uit berekeningen die onderzoeksbureau Panteia maakte voor Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex.

TLN en evofenedex maken zich zorgen over deze cijfers. Zij vragen het kabinet om de besluitvorming over de aanpak van grote knelpunten op het wegennet voor het vrachtverkeer door te zetten. Op een aantal trajecten is versnelling van de aanpak nodig. Enkele andere trajecten zouden nieuw in het investeringsprogramma van het Rijk, het MIRT, moeten worden opgenomen. Enkele voorbeelden daarvan zijn de knelpunten Ewijk-Paalgraven op de A50 en Everdingen-Deil op de A2.]

Economische schade neemt toe

In de Economische Wegwijzer 2018 presenteren TLN en evofenedex de top-20 trajecten van duurste files voor bedrijven in Nederland in 2017. Files veroorzaken niet alleen ergernis, maar ook grote financiële schade voor de hele logistieke keten. Door vertragingen liggen producten bijvoorbeeld te laat in de winkel of komen producten te laat aan in andere fabrieken, wat het productieproces vertraagt.

Naast directe vertragingsschade, leiden files ook tot andere kosten. Zo moeten bedrijven omrijden om een file te vermijden. Ook kan de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om goederen toch op tijd af te leveren. Verder vereist het inspelen op files aanpassingen in de rit- en routeplanning en dus extra inspanning van planningsafdelingen. Ten slotte leiden vertragingen op de weg ook tot vertragingen in het productieproces van bedrijven.

Zorgen

Vooruitkijkend maken TLN en evofenedex zich zorgen over de sterke stijging van de schade door files. Volgens cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zal het reistijdverlies tot en met 2023 toenemen met 35 procent in vergelijking met 2017.  Een aantal knelpunten is al in het MIRT opgenomen en de besluitvorming erover is al ver gevorderd. TLN en evofenedex vinden dat het kabinet die projecten moet voortzetten. Daarnaast zijn er knelpunten waarvoor onderzoeken of verkenningen zijn uitgevoerd. Omdat ze hoog in de top-20 voor het vrachtverkeer staan, vinden TLN en evofenedex dat de besluitvorming moet worden versneld. Ten slotte zijn er trajecten waarvoor de overheid nog geen plannen heeft, maar die al wel in de top-20 staan, of waarvan de prognoses aangeven dat ze in 2030 een knelpunt worden.

De grootste economische schade in 2017 vond plaats op de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein: 23,8 miljoen euro. De schade op de A27 tussen Everdingen en Gorinchem steeg met ruim 6 miljoen euro. Ten opzichte van 2016 zijn de sterkste stijgers de A2 Holendrecht-Oudenrijn, de A20 KleinpolderpleinTerbregseplein, de A1 Beekbergen-Azelo en de A28 Rijnsweerd-Hoevelaken. De directe vertragingsschade voor vrachtverkeer op de top-20 trajecten is 210 miljoen euro. Na de openstelling van de nieuwe A1 tussen Diemen en Muiderberg