Tractor krijgt kenteken en verplichte APK

Vanaf 1 januari 2017 gaat een kentekenplicht gelden voor tractoren en landbouwaanhangers. Daarnaast wordt in 2018 een APK verplicht.Op dit moment ligt daartoe een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer. De bedoeling is dat de wet op 1 januari 2017 in werking treedt.De kentekenplicht gaat gelden voor tractoren en voor landbouwaanhangers. Bepaalde landbouwvoertuigen blijven vrijgesteld van de kentekenplicht:

  • Machines die smaller zijn dan 1,30 meter, bedoeld voor maaien en vegen.
  • Machines die maximaal 6 kilometer per uur rijden.
  • Aanhangers met een maximumgewicht van 750 kilo en een constructiesnelheid van niet meer dan 25 kilometer per uur

Naar schatting gaat het in totaal om bijna 600.000 voertuigen die een kenteken moeten krijgen.
In 2018 APK verplicht. Daarnaast wordt in 2018 een APK verplicht voor tractoren die harder kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. Tractoren moeten hiervoor elke 2 jaar worden gekeurd.
Verkeersveiligheid

De invoering van de kentekenplicht heeft verschillende voordelen. Zo valt beter te controleren of aan de verzekeringsplicht is voldaan. Ook maakt de kentekenplicht het opsporen van gestolen tractoren eenvoudiger. De belangrijkste reden voor invoering is overigens de verkeersveiligheid. Een kenteken maakt betere controle mogelijk op verkeersovertredingen en zorgt er ook voor dat betere eisen kunnen worden gesteld aan de uitrusting van voertuigen.

Voor tractoren is een WAM-verzekering nu ook al verplicht. Gevolg van de invoering van de kentekenplicht is dat de verzekering voor tractoren en aanhangers nu ook aan het kenteken wordt gekoppeld. Verzekeraars moeten polissen en andere verzekeringsbewijzen daarop aanpassen. Al eerder (in 2015) is een rijbewijs voor tractoren verplicht gesteld.

Bron: NIBE SVV