Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil maatregelen nemen tegen gesjoemel met de import van schadeauto’s waarmee belasting (BPM) wordt ontdoken. ‘We zien een businessmodel dat we graag aanpakken’, aldus Snel.in het FD. Handelaren brengen dit jaar meer dan 200.000 auto’s via parallelimport op de markt. ‘Dat is meer dan een natuurlijk handelsvolume. Er is iets aan de hand’, erkende Snel dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van CDA’er Pieter Omtzigt.
Volgens Omtzigt sjoemelen handelaren op grote schaal met beschadigde auto’s, die ongeveer een kwart uitmaken van de totale import. Ze worden bij de toelatingskeuring te laag getaxeerd, waarna ze met een eenvoudige ingreep weer in nieuwstaat kunnen worden gebracht.Omtzigt gaf eerder het voorbeeld van een beschadigde deur die voor binnenkomst in Nederland in de auto wordt gezet en na de importkeuring weer wordt vervangen door het origineel. ‘Dat doen ze niet voor een paar tientjes’, schat Omtzigt in.
Snel relativeerde het budgettaire belang. De fiscus heeft vorig jaar over 49.000 ingevoerde schadeauto’s voor €68 miljoen aan BPM geheven. ‘Parallelimport zal er altijd zijn, maar als gesjoemel met schadeauto’s de regel wordt, is dat onwenselijk’, vindt D66’er Snel.De bewindsman wil komend voorjaar met een nader plan komen. Maar hij waarschuwt ook dat het niet eenvoudig is om er een einde aan te maken, onder andere vanwege de EU-regels voor de interne markt en omdat burgers recht hebben op een reële belastingheffing.Volgens Omtzigt is het hele systeem ‘lek’. Hij wees erop dat de rechter heeft geoordeeld dat een auto die nieuw wordt aangeschaft in Hongarije en hier naartoe wordt gereden, bij de grens al als ’tweedehands’ wordt aangemerkt, met een aanzienlijke BPM-korting tot gevolg.
Bron FD
Foto Rijksoverheid