OvV rond onderzoek elektrocutie in tank af

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek afgerond naar de elektrocutie in tank af.Op maandag 17 oktober 2016 kwam een bemanningslid aan boord van het Nederlandse zware ladingschip Atlantic Dawn om het leven. Hij was bezig met verfwerkzaamheden in een ongebruikte vuilwatertank in de machinekamer toen het schip voor anker lag nabij de kust van Saoedi-Arabië.

Het betreft een zeer ernstig ongeval als bedoeld in de Casualty Investigation Code van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en EU-richtlijn 2009/18/EG. Dit betekent dat Nederland als vlaggenstaat de plicht heeft ervoor te zorgen dat een veiligheidsonderzoek wordt uitgevoerd. Deze onderzoeksplicht ligt ook vast in het Besluit Onderzoeksraad Voor Veiligheid.

De Onderzoeksraad concludeert in het rapport: “Het slachtoffer is waarschijnlijk overleden als gevolg van elektrocutie. Hij had een snoer bij zich waar een fitting en een stekker aan waren geknutseld; dit samenstel was ondeugdelijk samengesteld. Het slachtoffer heeft waarschijnlijk de fase vastgepakt door een opening ter hoogte van de fitting. E werd geen gebruik gemaakt van veilige spanning. Het slachtoffer onderschatte mogelijk het gevaar van werken met elektriciteit aan boord. De risico’s van elektriciteit zijn groter bij het werken in een besloten ruimte. Naast het gebleken risico van elektrocutie bracht dit ook brand- en explosiegevaar met zich mee. Met alle risico’s van verfwerkzaamheden in een besloten ruimte in het achterhoofd valt te betwijfelen of dit werk in de tank op dat moment door de scheepsbemanning uitgevoerd had moeten worden. ”

Het volledige rapport treft u hier aan: https://onderzoeksraad.nl/uploads/phase-docs/1641/0192aa7be34b20172585-b-rapport-atlantic-dawn-nl-170823.pdf.